onsdag 6 februari 2008

Sätt Björklund i skolan.

Jag ger upp. Jag har ingen lust att bli lärare längre. Jan Björklund får mig att vilja slå sönder datorn. Det finns knappt ord för hur illa jag tycker om den skolpolitik han driver. Varje reform går emot allt vad modern vetenskap säger om inlärning. Björklund tjatar om kunskap men struntar själv i vetenskapen. Logik?

Jag förstår i och för sig att han inte gillar det svenska skolsystemet, han verkar ju vara en av de få som lyckats ta sig igenom utan att ha förstått någonting alls. Han borde få gå om.

Björklunds "nya idéer" om skolan är ungefär lika nya som de nya moderaterna. Och sossarna hänger med. Mer eller mindre. Den svenska skola som jag skröt så med när jag gick i den förnuftsvidriga, dåliga franska skolan försvinner. Blir mer som den franska. Allt det där progressiva ska bort och allt det som redan varit dåligt förstärks, görs ännu sämre. De nya idéerna kring betyg presenterades idag.

Nej. Det är dags att lägga ner.



Mer balanserad kritik av den björklundska skolan kommer från Eva. Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

32 kommentarer:

Anders Norén sa...

Så, hur anser du att betyg ska skötas? Hur ska systemet se ut för att uppmuntra eleverna att studera och att faktiskt satsa på studierna?

Att betyg ska införas i sexan ställer jag mig negativ till, men jag anser att fler steg i betygssytemet behövs då två elever, vitt skilda i kunskap och prestation, kan få samma betyg.

Philip sa...

Hur förklarar du då att t.ex. Finska elever, som har bäst kunskap i världen i blandannat matematik och läsförståelse? De har betyg från första klass. Eller koreanska elever som också toppar listan? De har mycket hårdare och striktare regler i skolan. Det är skrattretande det du skriver. Svenska skolan är otroligt slapp och rent ut sagt dålig. G - MVG betygskalan är urusel. Jag går själv i gymnasiet och när jag var liten så längtade jag efter att få betyg och jag skulle mer än gärna vilja ha en betygsskala på A - F. Det är nog snarare du som borde gå tillbaka till skolan för den har varit kass hittills.

Catti Ullström sa...

Anders:

Jag ser inte att någon betygsreform är nödvändig alls. Problemet är nog snarast att betygssystemet i dag inte applicerats ordentligt, dvs vi tänker fortfarande i 1-5. Tyvärr. Det jag skulle vilja se är att man kunde se över hur den målstyrda skolan fungerar i praktiken och eventuellt göra om målen, så att de mer liknar målen i den norska skolan. Jag tror att nuvarande betyg skulle fungera betydligt bättre så.

Philip:

Kunskap är rätt mycket mer än läskunskap och matematik. (Läs tex Vygotskij och Piaget.)Det är något rätt komplext, och eftersom jag redan länkat till Eva så föreslår jag att ni läser det hon skriver om just detta.

Jag gillar inte jämförelser med system i andra lände på det sätt du gör, det är ju rätt godtyckligt och kunskap är som sagt svårt att mäta. Men såhär. Om den svenka skolan är så kass, varför utmärker sig svenska studenter och elever utomlands så ovanligt mycket i förhållande till elever och studenter från andra länder?

Kalle sa...

Du säger att "Varje reform går emot allt vad modern vetenskap säger om inlärning". Referera gärna till den forskning som du avser istället för att häva ur dig floskler.

yep, jag hade 5.0 en gång i skolan. Gick på en av Sveriges värsta skolor (flitigt omnämnd i media för mindre trevliga saker). Lärarna gjorde verkligen sitt bästa men den nedvärderande attityd som jag ständigt möttes av från andra elever (och som säkert kom från deras föräldrar) var inget kul alls.

Det finns nog inget land i världen som föraktar kunskap mer än Sverige. Det är djävligt synd för kunskap är nyckeln till frihet. Den självutnämnda arbetarunderklassen i sverige kommer att fortsätta att kräla i gyttjan så länge deras främsta idoler är fotbollslirare, lotto-vinnare, såpakändisar och outbildade fackpampar/politiker som vet allt för att dom har gjort en karriär inom den röda åsiktsadeln!

Sara sa...

IG-MVG är alldeles för få steg. Hela gymnasiet sa lärare "Du ligger på VG++" eller "G++" Hur kul är det att höra? Det gör inte ett skit om han säger att jag att jag är så nära MVG man kan bli - sänker bara orken att vilja prestera.
Nej jag välkomnar hans förslag med öppna armar. Synd bara att skoltiden redan är över för mig!

Catti Ullström sa...

Kalle och Sara: Ja, den allra mesta pedagogiska och didaktiska forskningen efter 1950... De jag framförallt hänvisar till är Vygotskij och Piaget, de två ledande pedagogerna (och det har jag skrivit om tidigare här på bloggen, rätt ofta och jag förbehåller mig rätten att slänga ur mig precis vad jag tycker och känner här. Det är trots allt min blogg, och ingen vetenskaplig skrift med fotnoter. Jag hör dessutomv ingen kräva Björklund på referanser...).

Alla som gått i svenska skolan på senare har varit sura över g+ och vg+. Jag tror, som jag skrev i kommentaren innan att det handlar mer om att det nya betygssystemet inte införts ordentligt.

Och Kalle, jag tror förstås att du har fel när du snackar om kunskapsförakt. Tvärtom är Sverige ett av de få länder som insett att kunskap inte är statiskt och därmed är svårt att mäta på det sätt som Björklund förespråkar. Kunskap är relativt och i omvandling.

Catti Ullström sa...

referenser, skulle det stå.

Anonym sa...

Vad anser du åsikten bland sveriges lärare är, föredrar de nuvarande borgelig skolpolitik eller den tidigare socialdemokratiska?

Då menar jag inte bara betygspolitiken.

Catti Ullström sa...

Ja du, jag tänker inte uttala mig å alla lärares vägnar. men jag vet med säkerhet att det finns de lärare som håller med mig och de som håller med björklund. kanske inte så mycket i betygsdebatten som i ordning och reda-debatten (men vem vill inte ha det, frågan är ju bara hur det åstakommes utan att samtidigt sätta käppar i hjulen för inlärningen). Mer än så vågare jag inte säga, men hänvisar till de två fack som organiserar de flesta lärare:

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND http://www.lr.se/

LÄRARFÖRBUNDET
http://www.lr.se/

Topparna i båda förbunden är positivt inställda, men huruvida det är representativt för alla ledare vet jag inte.

Catti Ullström sa...

Ett tilläg: Bara för att det ska vara tydligt´fanns det en massa problem med den förra regeingens skolpolitik. Det var mycket som behövde förändras. Bara det att nu går förändringen åt fel håll...

Nathalie Sundesten Landin sa...

Det finns inga vetenskapliga bevis för att betyg på något sätt höjer prestationer eller kunskaper i skolan.

Jag hade fem betygssteg i skolan. Även då höll lärarna på med: du har en stark fyra eller en svag trea. Eller lite plus och minus här och där. Det kommer inte försvinna tror jag. Det är något inbyggt med att alltid vara på väg uppåt eller neråt. Varför? Ja - säg det.

Betyg är inget annat än ett sätt att sålla bland eleverna till högre studier. Grundskolans betyg har inget som helst användningsområde senare i livet. Att införa betyg tidigare och fler steg skapar inte bättre undervisning eller bättre ordning och reda.

/Nathalie

Catti Ullström sa...

Vi hade för i övrigt samma problem i den franska skolan, och där var betygsskalan 1-20...

Niklas J sa...

Kalle: Apropå att häva ur sig floskler: "Det finns nog inget land i världen som föraktar kunskap mer än Sverige."

Förutom att det knappast är länder som föraktar kunskap, utan individer, så känns uttalandet mer än lovligt dumt. Är det för att vi föraktar kunskap som Kungliga Vetenskapsakademin delar ut världens mest kända pris för just kunskap här i landet? Är det för att vi föraktar kunskap som vi under större delen av 1900-talet byggde upp ett rykte om svensk kvalitet i industriprodukter? Är det för att vi föraktar kunskap som Sverige står för en oproportionerligt stor andel (i förhållande till folkmnängd) av världens utveckling på IT-sidan?

Det här är en paradox men diskussionen om skolpolitiken skulle nog må bra av mindre politik. Och mer kunskap om just kunskap.

Niklas Berg sa...

Jag tycker det nuvarande betygsystemet är bättre eftersom med för många valmöjligheter på betygsidan så kommer lärarna bara missbruka det genom att ge sämre betyg än vad man egentligen förkänar. IG-MVG är bättre än F-A och 1-20 i min opinion. Det har ju fungerat så bra i alla år, varför skulle det inte fungera nu längre?

Här på den högskola jag är på så kör vi med 1-15 vilket jag tycker är mycket bra. 11 är nämligen mitt favorit nummer och det är vad jag har i betyg. Jag frågade läraren om hon kunde sänka mitt betyg från 12 till 11 och det gick hon med på. Dessa betyg spelar ju ändo ingen roll när jag sedan ska söka jobb. Det är ju mest grundskolebetygen de kollar på i ens CV som tur är.

Tur att mina år i skolan är över i grundskolan så jag slipper plågan med de nya betygen.

Anonym sa...

Tanken med betyg är god. Betyg är framförallt ett för samhället kostnadseffektivt instrument för selektion. Dock förefaller det som om många lärare i alldeles för liten utsträckning utgår ifrån objektiva kriterier vid betygsättning, vilket således riskerar att göra betyg till ett orättvist selektionsinstrument. Att utöka antalet betygsnivåer för att få en mera rättvis betygssättning kommer följaktligen inte att lösa det grundläggande problemet.

Eventuellt skulle betyg kunna sättas centralt (inte av enskilda lärare) och endast baseras på nationella prov. Vidare skulle ordningen i klassen kunna säkras genom att eleven endast erhåller sina betyg under förutsättning att denne uppträtt skötsamt och varit närvarande ett visst antal timmar.

Numera tillämpas det lyckligtvis även andra selektionsinstrument i samhället exempelvis intervjuer, lämplighetstest och högskoleprov (Högskoleprovet är för övrigt idealiskt beträffande objektivitet). Utifrån samhällets perspektiv är det inte elevernas betyg som är intressant utan att skolan har god kvalitet och förmedlar något till eleverna så att dessa utvecklas till ansvarstagande medmänniskor. Även om inte betyg fungerar som selektionsinstrument kan det fortfarande i viss mån nyttjas för att visa om eleven är godkänd eller underkänd. Istället för att utöka betygsnivåer bör skolan fokusera på att förtydliga och höja kraven för godkänd.

Slutligen, skolans uppgift bör vara att se till att ett godkänt betyg innebär fullgod kvalitet och inte att rangordna elever, eftersom det finns andra bättre lämpade (men kanske inte lika kostnadseffektiva?) selektionsinstrument för detta ändamål.

Margaretha sa...

Hej!
Det märks att du är upprörd - tur att du hänvisar till ett mer balanserat inlägg. Och samtidigt håller jag med dig. När jag lyssnade till universitetskanslern Flodström för någon vecka sedan så framhöll han de svenska studenternas förmåga till självständigt kritiskt tänkande som ett mycket viktigt förhållningssätt till kunskap och kunskapsbildning. Det är något som svensk utbildningspolitik är bra på och det handlar i grund och botten om ett förhållningssätt till lärande och ett synsätt på kunskap som här ringa möjligheter att utvecklas i de "faktainriktade" tjugogradiga betygssystemen, eller sjugradiga. Är det inte viktigt att ställa den mest grundläggande frågan: Varför ska vi ha betygssystem? Vad syftar de till? I retoriken framhävs betygen som en positiv morot i lärandeprocessen. Var finns de vetenskapliga beläggen för det?
Ökar förutsättningarna för ett lärande och kunskapsinhämtningsförmågan hos barn genom betyg eller fler betygssteg?

Finns det månde bättre stimulans för att öka barns nyfikenhet på världen?

Små klasser, ökad lärartäthet och höjd ämneskunskap hos lärare är faktorer som bevisligen spelar roll för att förbättra undervisningsmiljön runt barnen. Har dessa faktorer betydelse för barns lärande?
En annan fråga är vilken kunskap det är som ska mätas och hur ska den mätas? Vad är det som ska värderas? Är det handens och hjärnans gemensamma aktivitet där olika beståndsdelar i en kunskapsprocess införlivas och blir till en användbar och kreativ kunskap? Vilket synsätt på kunskap, människor och lärande vill vi att skolan ska främja?

Catti Ullström sa...

margaretha: just det där med vilken kunskap det är vi ska mäta känns som själva nyckeln. kunskap är ju som sagt relativ. eva tar för i övrigt upp just det i sitt mer nyanserade och balanderade inlägg.

anonym: Såhär, jag är med på ditt resonemang kring centrala prov (men det skulle behövas diskuteras) och jag håller med det du säger om g. jag håller också med om att fler grader på skalan inte löser någonting.

Men, högskoleprvet är knappast idealiskt. det lämpar sig egentligen bara för studenter med sinne för logik och språk. man borde istället ha olika prov för olika program på högs. och uni.

vidare finns ingen objektivitet. det går inte att bedöma någon eller något helt objektivt. objektiviteten existerar enbart rent teoretiskt. viktigt att minnas.

Anonym sa...

hejsan

nyfiken fråga bara...du skriver om den franska skolan? ar du gått grundskolan i frankrike eller??

Catti Ullström sa...

Gymnasiet. Inte grundskolan.

Linda P sa...

Åhhh, Cattis du är en klok blivande lärare!! Du har min fulla sympati. Problemet med Björklund är att han, precis som du säger, enbart utgår från sitt eget tyckande- vilket i min ögon är katastrofalt. Nä, vi behöver kunniga personer på rätt platser inom politiken. Björklund t.o.m. bortser från både forskning och beprövad erfarenheter då besluten fattas. Katastrofalt!

Till anonym: Du skriver "om eleven är godkänd eller underkänd"... Du har gjort en grov missuppfattning. Det är inte eleven som ska bli godkänd. Elevens resultat ska bli godkänt!

Till Margaretha: Ämneskunskaper visst, men tusen gånger viktigare är pedagogiska/didaktiska kunskaper. Den enskilt största faktorn kring hur elever kommer att klara sin skolgång är LÄRAREN, det är "bevisat". (Även om jag inte gillar uttrycket bevisat, då den pedagogiska forskningen sällan sysslar med evidensbaserad forskning).

Mattias Ö sa...

Förklara gärna hur dagens skola skulle vara mer inlärningsvänlig än samma skola med fler betyg. Jag känner inte heller till var Piaget diskuterar betygsteg och var någonstans (alls) det skulle visas att betyg påverkar inlärningen negativt.

Betyg är en dubbel indikation: hur lätt man har att lära och vilken social möjlighet man har. Höga betyg betyder att du har lätt för att lära dig och att du rent socialt har möjlighet att lära dig. Medelhöga betyg ger att du antingen inte ägnar så mycket tid åt att lära dig eller att du inte har lika lätt för att lära dig. Låga betyder rimligen en brist inlärningsmässigt eller socialt. Svart på vitt. Du menar att det är någoting dåligt? För mig låter det som att skjuta budbäraren.

Sedan blir det bara trams när du skriver att Björklund inte har lärt sig någonting och ska gå om skolan. Vad vill du med det?

Catti Ullström sa...

mattias:

jag var ju rätt medveten om att det var tramsigt, varför jag hänvisade till eva. jag anser mig ha rätten att vara förbannad över sånt som berör mig på bloggen. jag anser mig verkligen ha rätten att vara förbannad över sådant som kommer att påverka mitt framtida yrkesliv. så är det.

för i övrigt tror jag knappast att mitt inlägg kommer att resultera i att björklund får gå om skolan. men det skulle kanske varit bra.

nej, piaget diskuterar knappast betygssteg. men det ligger i hans diskussioner, och ännu tydligare os vygotskij, något viktigare. elevers inlärning sker inte på samma sätt, i samma takt. det handlar om individuell utveckling.

och varför kan då betygen vara farliga för den här utvecklingen? eller kanske snarare hämmande.

det är egentligen ganska logiskt. det finns ett experiment som gjordes i USA först och sedan har gjorts på andra platser. Man hade en klass som skulle börja skolan. man valde godtyckligt ut ett antal elever, jag tror det var 7, och sa till klassens lärare att de här eleverna är mer begåvade. Efter tre år i skolan var det också just de här eleverna som fått högst betyg.

detsamma händer med ett barn som får ett betyg. en stämpel. de blir självuppfyllande profetior.

betygen sporrar vissa av barnens utveckling, medan den hämmar andras.

ur ett klassperspektiv sett kan vi för i övrigt konstatera att det här är ett system som helt klart gynnar barn med akademikerbakgrund.

sen det här med få eller fler betygssteg. varför är det sämre eller bättre? det finns inga belägg för att fler betygssteg på något vis skulle förbättra inlärningen (om man då inte är behaviorist, och det vet jag att det finns de som är men jag tror inte på skinner). för mig räcker det egentligen för att ifrågasättandet av dess införande.

sen är ju problemet, som nämnts tidigare i kommentarerna, att det kan bli ännu mer godtyckligt vilket betyg en elev ska få. kunskap är relativ. med fler betyg blir det viktigare att värdera elevernas kunskap eftersom facken de ska placeras in i är snävare, mindre. det blir då viktigare att börja sätta rätt och fel. för att sortera. och ifall man har grundståndpunkten att kunskap är relativt så inser man problemet med detta.

i exempelvis frankrike löser de det så att alla prov har maxpoäng 20. sedan tar de den sammanlagda poängen under året delat i antalet prov och vips har du ditt betyg. det innebär att man får tex 16.23 (mitt betyg i samhällskunskap för i övrigt). påminner en hel del om vg+... och det innebär att kör du ordentligt på ett prov i början av terminen är du mer eller mindre körd. ifall du under terminens gång utvecklas kan du aldrig hämta in de poäng du förlorade i början... är det kunskap de mäter?

nu vet jag att det franska systemet är extremt och jag sätter inte likhetstecken mellan det och janne björklundsförslag. men det är åt det hållet vi går, björklunds besatthet av att mäta kunskap är rätt märklig. att jag tar upp franska skolan beror på att jag känner till systemet, samt att det är lite worst case scenario...

linus sa...

Catti! Jag håller helt med dig ang Björklund. det tror jag att jag skrivit tidigare. mäthysterin kan nog visa sig bli dödsstöten för vår älskade svenskl skola.

Anna sa...

Oj oj! Nu kommer folkpartiets galna skolförslag... på löpande band. Jag som faktiskt var glad att Björklund ville återföra kontrollen av skola till staten (så att vi kan få en likvärdig skola i hela landet) och förbjuda konfessionella (religiösa) friskolor. Nu kommer alltså baksidan av Alliansen-kittet; 7 gradiga betyg à la Bologna från årskurs 6 och så slank det med en liten utredning (från Moderaterna tror jag visst?) om att privatisera den kommunala vuxenutbildningen, Komvux. Var ska det här sluta?

Om vi ska ha betyg i grundskolan ska det vara godkänd och ännu icke godkänd. Inget annat. Det samma gäller förresten på gymnasiet och högskolan (som klarat sig bra med U, G och VG) och forskarutbildningen som klarar sig med bara IG och G.

Go Catti!

Catti Ullström sa...

ja. det där med komvux hann jag inte med i det vredesutbrott som blev ett blogginlägg. men visst är det skandal. ju mer jag tänker på det desto argare blir jag.

som jag skrivit tidigare gillar jag också jannes förslag om en statlig skola och det om att skolan inte ska vara religiöst bunden. men om man lägger ihop det med alla minus så hamnar man långt långt ner under det där strecket som definierar en ok skola...

LOX den Store sa...

Militärer inom civila politiska befattningar har aldrig fört något gott med sig....

Anna sa...

Ja, visst väger inte Björklunds prat om statlig skola upp och hans motvilja mot religiösa friskolor upp mot utförsäljningen av komvux och det galna betygssystemet. I alla fall så länge han inte går från ord till handling när det gäller att återföra makten över skolan till staten. Annars så är hoppet att betygssystemet inte kommer att vara klart att införas förrän efter 2010 och då kommer en röd regering att kunna dra tillbaka förslaget innan det införts.

Catti Ullström sa...

Gör en röd regeing det då?

Anna sa...

Det måste den ju! Annars går jag i taket eller nått

lovelyn sa...

Angående Maria V:Tack detsamma, vi var några få i hård motvind =)Men så tror jag också att vi höjde medelåldern betydligt. Och jag blev väldigt uppiggad trots förkylning!

Karin sa...

Catti, det är så tråkigt att han får bilvande lärare som dig att känna så. Och jag vet att det är många med dig. När jag är ute och besöker skolor så är det många lärare som känner sig uppgivna, trötta på Björklunds svartmålning av skolan och hela deras yrkeskår.

Men håll ut, snart blir det maktskifte!

(Jag hinner inte läsa igenom alla kommentarer tyvärr, det finns säkert mycket intressant där.)

Catti Ullström sa...

Ja, men man vågar ju inte vara säker på att skolpolitiken blir så mycket bättre ändå, tyvärr. S har gett med sig alldeles för mycket redan nu. Men hoppas gör jag än! :-)