måndag 18 februari 2008

Världens helg i subjektiv korthet.

Helgen som gått har varit en bloggfri helg. Dels för att det kan vara skönt ibland, dels för att S-studenters Burmautskott har haft utskottsmöte. Som vanligt tog det tid, men vi fick mycket gjort. Raúl Urrutia, som under tre och ett halvt år varit utskottets ena koordinator (vi har två) avgick i lördags från denna post, där han gjort ett jättejobb. Jag blev därpå vald till ny koordinator, ett ansvar jag hoppas jag kan axla... Burmautskottet är S-studenters största utskott och vi har enormt mycket aktivitet, både i Sverige och i Thailand. Utskottet betstår dessutom av en samling ganska galna, men likväl fantastiska, människor varav en del är helt nya i Burmafrågan medan andra har läst Irrawaddy dagligen de senaste åren... En rätt inspirerande samling sossar, med andra ord. Kort och gott, jag är lite stolt, lite nervös och tycker det ska bli hur kul som helst.

Trotsa att jag inte bloggat har det hänt saker runt om i världen under helgen (!?). Bland annat har Kosovo förklarat sig självständigt. Förhoppningarna tycks vara höga, samtidigt som riskerna för konflikter med Serbien är lika höga. Jag följer med spänning utveckingen, men rekommenderar Adrian Kabas blogg för den som vill ha kunniga och bra kommentarer.

Inför valet i Burma börjar oppositionen nu mobilisera och organisera motstånd. De burmesiska socialdemokraterna, DPNS, uppmanar det burmesiska folket att rösta nej (och den burmesiska oppositionen att organisera en nej-kampanj) i en artikel skriven av partiets ordförande, Aung Moe Zaw. Vidare uttalar sig idag Dr. Lian Sakhong, ordförande för den kommitté som skrivit exilregeringens konstitution samt styrelseledamot i Svenska Burmakommittén, i Mizzima angående juntans konstitution och dess legitimitet. Det känns betryggande att oppositionen fortfarande klarar att fokusera på folkomröstningen i maj, trots mordet på KNU-ledaren Pado Man Shar förra veckan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Bilden i det högra, övre hörnet föreställer Burmautskottets före detta koordinator Raúl in action.

2 kommentarer:

Anna sa...

Grattis! Jag är övertygad om att du kommer att göra ett utmärkt jobb som koordinator:-)

Catti Ullström sa...

Tackar! :-)