tisdag 18 mars 2008

Bye Bye Shulmans...

Favvo-tidningen VF stänger bröderna Shulmans blogg, det meddelar chefredaktör Peter Franke idag. Hans argument för stängandet är bra, och jag förstår honom. Bloggar är inte som tidningar. De ger utrymme för extrem yttrandefrihet; yttrandefrihet som ibland blir kränkningar, mobbing och rasism.

Jag tror de flesta bloggare har de här problemen själva. Kanske inte när det handlar om våra egna texter i lika hög grad som när det handlar om de kommentarer som kommer till. Alla kommentarer kan, i min mening, inte släppas igenom. Det svåra är att dra gränsen. När blir yttrandefrihet något annat?

De är inte så enkla de där gränserna. Men någonstans måste vi dra dem, även på bloggarna.

Via DN och Aftonbladet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

6 kommentarer:

linus sa...

trodde du läste schulmans? själv tycker jag det är bar att ingen ställer sig bakom skiten. det är rätt ofta bara fråga om gammal tradtionell mobbning. ibland är de kul, men det finns ingen gräns hos de där killarna.

Catti Ullström sa...

Jojo, svårt att förneka eftersom jag tidigare bloggat om deras blogg. Men det var snarast så att jag läste vf, därmed också deras blogg. Ibland. Läste aldrig alex schulmans tidigare blogg. Tycker generellt att den typen av bloggar gör för klimatet i själva bloggosfären är rätt trist...

Anonym sa...

kan du aldrig känna att det du säger och skriver inte är särskilt intressant? d.

Anna sa...

Jag kan också förstå att VF inte kan ha Shulmans blogg på sin sida. Läste aldrig den tidigare, men då VF länkade så var jag så klart tvungen att kolla in den (och i och med att du då skrev om det). Men när jag kollade så var det nån nakenbild på en av bröderna (tror jag) och Peter Franke hade kommenterat något i stil med att han inte vill ha sån't på bloggen, grabbar. Jag förstår det.

Och för övrigt tycker jag att det mesta du skriver är intressant. Självklart finns det grader även där.

Catti Ullström sa...

anonym: jo du, men ingen annan än jag själv behöver ju stå bakom det...

anna: tror problemet var att de hade skrivit något elakt om en programledare på tv 4. eller ja, det var iaf det som fick "bägaren att rinna över".

//C

Anonym sa...

Din blogg är intressant att läsa, både dina inlägg och också vilken sorts kommentarer dina inlägg leder till.
Margaretha