torsdag 13 mars 2008

Gröna skrapor och gröna städer

Det är bara att erkänna...

Men först får jag be om ursäkt för att jag inte bloggat på snart en hel vecka. Klagomålen har varit berättigade, men jag skyller på att vi haft examinationsvecka. Och på att jag förberett mig för att som representant för Svenska Burmakommittén åka till Geneve för att närvara vid European Burma Networks möte. Det är första gången för mig och jag är lite nervös.

Så över till mitt erkännande. Jag gillar galna bostads- och byggnadssatsningar. Hör till de där som alltid försvarat byggandet av Turning Torson här i Malmö, väl medveten om alla klantigheter och ekonomiska missar. Jag gillar dessutom "gröna" satsningar. Så när jag idag läser om Stockholmscenterns planer på en "grön" 2oo meter hög skyskrapa i huvudstaden känner jag mig spontant positiv.

Jag kan för lite om miljöteknik för att uttala mig om hur verklighetsförankrad idén är, men om skrapan kommer att bli helt självförsörjande, vilket är tanken, tycker jag att det är en häftig satsning. Och jag gillar när det byggs på höjden. Det är bara att hoppas att det här går vägen.

Ett annat grönt bostadsprojekt som är betydligt mer extremt och galet än något här i Europa är byggandet av en helt ny grön stad utanför Shanghai. Det är smått tokigt, men riktigt, riktigt häftigt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

gardebring sa...

Det går att bygga självförsörjande skyskrapor. Det är en på gång i Dubai.
Om just Trifolium fungerar att uppföra i nuvarande design som självförsörjande vet jag inte men visst är det en häftig idé!
Inte minst också för att ge Stockholm en minst sagt nödvändig arkitektonisk och stadsplaneringsmässig injektion av nutid...

Catti Ullström sa...

Jag vet att det går att bygga... de gör det ju i det projektet utanför Shanghai som jag länkar till. Men det har ju funnits andra satsningar här i Sverige där man försökt bygga grönt o självförsörjande utan att riktigt lyckas. Hur som helst, blir den här skrapan självförsörjande är det häftigt. Kankse kan det avhjälpa den svenska skräcken för skyskrapor något...

//Catti