tisdagen den 4:e mars 2008

Nostagli med stora bokstäver

Just nu planerar jag en ny resa till Thailand och Burma. Det blir i maj, och i sällskap med tre andra Burmafanatiker. Mer än så har vi inte bestämt än. I huvudet är jag dock redan där...

Så när jag satt och funderade insåg jag att det idag är 1 år och 4 dagar sedan jag kom hem till Sverige. Nostalgin kom över mig och jag gick in och läste min gamla resedagbok. Hittade ett inlägg som jag skrev 23 januari förra året, bara några dagar innan jag åkte från Mae Sot. De där sista dagarna var rätt jobbiga och jag var väldigt ledsen. Hade ingen lust alls att åka hem.

I vart fall gjorde jag då några listor över saker jag inte skulle sakna, saker jag skulle sakna och saker jag längtade efter. Listorna väcker så många härliga minnen att jag måste publicera dem här också, och med dem hälsning till C, K, F och C som befinner sig i Mae Sot just nu. You know what I'm talking about. (Ni får dock ursäkta en del märkliga formuleringar... min svenska var inte på topp därnere.)

23 januari 2007, Mae Sot:

Lista A: Saker jag inte kommer att sakna

1. Yy Mons telefonvanor (dvs prata högt, sent och tidigt)
2. Mina rödprickiga ben (av myggbett)
3. Lortigt vatten och hur äcklig det gjort min hy
4. Att få elektriska stötar av datorskaskärmarna
5. Att alltid vara rädd for galna resident evil-hundar

6. Att behöva sova med hela mig under 3 filtar för att inte frysa ihjäl
7. Thailändsk tv!!!
8. De äckliga djuren som bott/bor i mitt rum (kackelackor, myror, giftiga tusenfotingar och så vidare)
9. Att duscha kallt
10. Thailändska polisen

Lista B: Saker jag kommer sakna

Jag tänker som sagt inte bli sentimental... (och det skulle bli en väldigt lång lista)

Lista C: Saker som jag aldrig trodde jag skulle sakna men definitift kommer att sakna

1. Att bli väckt av burmesisk kareoke (och hela kareokekulturen)
2. Absurt sött kaffe
3. Äta med händerna
4. Sova på hårt underlag (och under myggnät)
5. Tvätta för hand

6. "Mina" skabbiga hundar som jag älskar
7. Elavbrotten (stearinljus ar myyysigt)
8. Girlfriend/boyfriend-tabun och skämten som kommer därav
9. Mini-ödlorna som bor i mitt rum och som alltid äter myggor och sånt... mina polare.
10. Myanmar TV 4

Lista D: Svenska saker jag langtar efter (eller ja, saker i Sverige iaf)

1. Bröd
2. Varm dusch
3. Taskiga tv-såpor på språk jag förstår

4. Att få spola ner toapapper
5. Min familj och mina vänner =D

När jag läser igenom mina listor blir det uppenbart att jag fortfarande saknar Mae Sot, mina elever & rumskamrater samt SYCB väldigt, väldigt mycket. Ser fram emot att komma dit igen, snart.


Mitt rum och mattorna jag, KNO och YYM sov på

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

linus sa...

jag läste det där inlägget :-))))

tiden går fort men kul att du får åka dit ige. jag antar att det är med s-studenterna resan går?

Catti Ullström sa...

Visst går tiden fort. Galet fort! Visst är det med Burmautskottet, vi hoppas kunna vara i Burma under själva folkomröstningen. Kommer att behövas bra rapportering!

Kommer komma mer info när vi vet mer... på Burmabloggen och på resedagboken. (såklart!)

Allt gott

//Catti som egentligen borde plugga ...

aboutBurma sa...

ska du åka ner igen?

Catti Ullström sa...

ja, 2 veckor i maj troligen. förhoppningsvis burma också, ifall than shwe vill ge 4 unga burmaaktivister visum ;-)

hoppas det är bra med dig!

kram