tisdag 25 mars 2008

Porrhotell och Hästens sängar. Ja och nej.

SSU Sörmland tycker att hotellporr ska väljas bort. Det ska skrivas in i kommunens resepolicy att politiker och tjänstemän ska boka porrfria hotell, menar de och får medhåll från S-studenters FS-ledamot Fredrik Pettersson (också han aktiv i Sörmland). SSU Sörmlands ordförande menar att:

"Majoriteten av den porr som visas ger en skev och förvrängd bild av sex och begränsar kvinnors sexualitet. Som medlem i ett feministiskt parti är det en självklarhet att ta avstånd från detta och tydligt markera sin ståndpunkt när tillfälle ges."

Han har både rätt och fel, i min mening. Inte för att jag tycker SSU Sörmland och Fredrik Pettersson har fel i sak, porr ger ofta en förvrängd bild av sex och vi bör ta avstånd från en sådan bild. Men när det handlar om hotellbokningar för politiker och tjänstemän tycker jag att det finns något viktigare att ta hänsyn till än huruvida hotell är porrfria eller inte. Som medlem i ett socialdemokratiskt parti tycker jag att det är givet att vi i första hand ska boka hotell som tecknat kollektivavtal, oavsett om hotellet ifråga visar porr eller inte. Det är för i övrigt en lika viktig feminsistisk fråga som porren, möjligen viktigare.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att politiker och tjänstemän bara bokade hotell som inte har sängar från Hästens. Nu har jag inte så mycket pengar att jag har någon säng från Hästens hemma, men hade jag haft det skulle jag gjort en brasa av den redan ikväll. Anledningen till detta Hästens-hat kan ni läsa om på Makan Aminis blogg. (hittat via Perssons Mix)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Ps. Jag har lagt upp mina två senaste Burmaartiklar från Tvärdrag repektive Libertas på Burmabloggen. Hårda vilkor för studenter i Burma (skriven tillsammans med Shoneywin från DPNS) samt Militär kontroll och folkliga rörelser i Burma är förstås rekommenderad läsning... Ingen blygsamhet här inte... Ds.

1 kommentar:

Simone sa...

Jag tycte den här artiklen gav en mer nyanserad bild av Hästens företaget. Det är ju faktiskt inte de som bloggar.

Kanske du inte tänker som jag men jag tycker inte föräldrar skall drabbas av att de har 16 åringar som uttalar sig korkat.

Här finns i alla fall lite mer fakta.
http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=154600