lördag 29 mars 2008

Världen är en dålig plats.

Veckan som gått har varit tung på många sätt. I måndags fick Färjestad storstryk av Linköping HC (och LHC är tillsammans med Malmö de två lag som absolut inte får vinna SM-guld, i min mening). 7-3 blev det. Laget spelade ojämnt, höll inte ihop, lät LHC få för stora ytor och hjälpte inte Gustavsson i målet något särskilt. Ingen vågade tackla ordentligt och Jönssonligan kändes trötta och gamla. Det var en tung förlust och besvikelsen var stor. Hade förväntat mig betydligt mer.

Veckan har sedan fortsatt i samma tecken. Regn, strul och trötthet. Och så igår spelade Färjestad den 3:e semifinalen mot LHC. Färjestad vann. Det kändes bra. Jag och K satt på en pub och tittade. K följde HV71 som fick pisk av Timrå och jag tittade på Färjestad som piskade LHC. Trevligt.

Tills två herrar började prata politik med oss. Först om USA, sedan om Sverige. Jag är rasist sa den ene, och sedan var diskussionen igång. Efter en sådan vecka som jag hade haft var det knappast läge att diskutera, min stubin var kanske aningen kort, men det gjorde jag ändå. Jag var tvungen. Någon måste ju säga ifrån. Inte för att jag trodde att jag kunde påverka de två äldre herrarna, de tyckte såklart att jag var en blåögd flicksnärta, utan för att det inte är okej att människor står och slänger ur sig fördomar och lögner av det slaget utan att möta mothugg.

Nej. Skitvecka har det varit. Jag känner mig rätt och slätt besviken på hela världen. Skitvärld.

Tur då att det finns människor som försöker göra något för att förändra den här världen till det bättre. Önskar bara att det fanns fler...

Konstaterar för i övrigt att:

EU-komissionären för utrikesfrågor menar att en OS-bojkott är möjlig (hurra!).
Göran Skytte tycker att de borgliga måste hitta sitt eget språk, tydligen har han missat den allians-svenska ordlistan...
Ilse-Marie avlivar myterna om den höga svenska sjukfrånvaron.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Ps. Trots att världen är en dålig plats och jag har haft en dålig vecka ska ser jag fram emot studentklubbens middag och fest ikväll. Helt klart den bästa studentklubben i landet. Ds.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Varför hurrar du för en OS-bojkott? Vad är det för bra med det? Varför skall Kina straffas för sitt OS?

Catti Ullström sa...

Det är inte Kina som straffas av en bojkott. Kina straffades av den kinesiska regimen när de fick os, bl a genom tvångsförflyttningar av bönder från platser där arenor skulle byggas.

OS-bojkott ät ett fredligt vapen riktat mor en regim som direkt och indirekt stöder förtryck av miljarder människor. Miljarder. Att bojkotta OS är att använda vår yttrandefrihet för att stå upp för de miljarder som pga den kinesiska regimen inte kan säga ifrån...

En OS-bojkott är inte att straffa Kina, det är att straffa Hu Jintao & co, och det är ett straff de förtjänar.