fredag 11 april 2008

Berlusconi, sexism och nya sedlar.

Obs! Varning för låååg nivå!

Berlusconi är som bekant en rätt otäck man. Han har otäcka åsikter och allt som oftast har han också fel rakt av. Den senaste skandalen är att Berlusconi hävdat att vänsterns kvinnor är fulare än högerns.

Det är ett uttalande som antyder att den mörkblå italienaren har en rätt märklig kvinnosyn och det har föranlett inte helt oväntade anklagelser om sexism. Det är, förstås, så fruktansvärt tröttsamt när den där typen av uttalanden kommer. Det är tröttsamt för att det alltid är kvinnors utseende som är i fokus, aldrig männens. Tröttsamt för att det är just utseende, inte smarthet eller politisk kapacitet, som uttalandet gäller.

Istället för att föra någon slags givande diskussion kring att vara kvinna i politiken tänker jag spinna vidare på det där med med sexism.

Ifall Sverige i framtiden inför Euron, eller omdesignar våra svenska sedlar, har jag några exemplel som vi skulle kunna låta oss influeras av . Fick dem i min mail av M. idag, hon menar att det här skulle kunna vara ett sätt att få europeiska kvinnor att spara mer. Jag tror hon kan ha helt rätt... Har ändå alltid tyckt att det där med kungar känns lite väl 1800-tal. Ska vi ändå ha män på lapparna kan det väl få vara snygga män, gärna utan kläder... What say you?



Mer seriöst bloggat om Berlusconi: Rasmus Lenefors, Magnus Tycker, Jonas Morian

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Steve Lando sa...

tycker jag var en bra idé, kvinnor bör få mer att njuta av:)

Catti Ullström sa...

;-)

tror eventuellt det finns de som skulle opponera sig, dock.

Anonym sa...

Fascinerande idé med estetiskt utmanande sedlar! Exemplen gav faktiskt nya perspektiv på vilka möjligheter det finns inom sedeldesignen.
Margaretha

Catti Ullström sa...

Haha... Jo, visst. Och även om det inte nödvändigtvis (men dock gärna för min del) måste vara naket är det väl snart dags att ta bort royalismen från sedlarna!?

//C

LeoB sa...

Catti:

Jag pratade med Magdalena Ribbing. Hon sa att du hade dålig smak. Eller sa hon verkligen "du"? Kanske sa hon "ni"? Eller var det "vi"?

Hon var i alla fall väldigt säker på att hon hade rätt.

jakopdalunde sa...

Jag tror att sedlighetsroteln kan ha en del invändningar mot det där.

Catti Ullström sa...

leo: :-)

jakop: ja, säkert både sedlighetsroteln och magdalena ribbing. och helt säkert kristdemokraterna.