torsdag 3 april 2008

Gnäll. Med mera.

Det är en sådan där negativ period just nu. Jag önskar att det enbart berodde på den borgliga regeringens öden och äventyr men tyvärr är inte Sverige den enda plats på jorden där det går snett. Det går snett lite mest överallt.

Debatten kring Forum för Levande Historia har blivit sådär osaklig och ideologisk som jag var rädd att den skulle bli. Janne Björklund och vissa borgliga ledarskribenter hoppar på och anklagar oss som inte gillar inte gillar principen med en myndighet som styr historieskrivningen för att vara kommunister som vill dölja de många brott som begåtts av olika kommunistiska ledare och deras följeslagare på olika platser. För ovanlighetens skull har Björklund valt att slå dövörat till i en akademisk debatt. Det är pinsamt, speciellt som min och andra FLH-skeptikers hållning är tämligen liberal. Jag hörde någon säga att Fp var liberaler... För den som är intresserad har jag skrivit om varför jag är emot statlig historieskrivning och varför jag menar att FLH är just det både här och här.

Ytterligare närmanden mellan Nato och Sverige. Grattis. Eller inte.

Ohn Than dömdes till livstids fängelse för att han protesterat mot juntan i Burma. Hans protest var en solodemonstration utan för den amerikanska ambassaden i Rangoon. En demonstration. En man. Ett helt liv i fängelse.

Den svenska modellen möter ytterligare motgångar i EG-domstolen. Åsa Westerlund vill se lagändringar i Europa och det är bara att ställa sig bakom sådana krav. Dock ska vi inte glömma vilka som skickar underlaget till EG-domstolen...

Sahlin börjar tala om de problem som många av oss tjatat och tjatat om,
den höga medelåldern och det minskande medlemsantalet inom (s). Motsatt trend finnes dock inom delar av rörelsen, inte minst hos min kära klubb, S-studenter Malmö.

Lite lästips: Anton Andersson om utanförskapet, Malin Appelgren om kvinnor och lönegap i Europa, Björn Fridén om CUFs akademikerförakt och kulturministerns konspirationsteorier.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Kan inte vara kul att vara sosse
idag

Lasse

Catti Ullström sa...

Nja, njo, jo...

Det är bara tufft att vara människa idag. Och det är klart att man blir lite arg som sosse när regeringen gör som de gör, EG-domstolen dömer som de dömer osv. mMn det skulle ju inte vara bättre bara för att jag inte vore sosse. Kanske blir det tom bättre av att jag är sosse. Det känns oftast ändå ganska hoppfullt. Mer nu än för några år sedan, faktiskt...

(hehe.. det där blev ju flummigt förstås men ngn kanske förstår hur jag menar... typ)

//Catti

Anonym sa...

Nej, det kan verkligen inte vara lätt att hela tiden befinna sig på den förlorande sidan. Frågan är närmast kan Mona föra er till en något bättre possition under nästa mandatperiod. Jag tror knappast det då mycket av de ni förlorar är sådant som ni närmast sett som gud än verkligheter. Välkommen till verkligheten är mitt givna svar till dig. Det är såhär den ser ut de närmaste decenierna. Eran ideologi kommer vara på stark tillbakagång 19 000 tappade s-medlemmar förra året måste ju bara vara toppen på ert havererande isberg.

Catti Ullström sa...

att alltid vara på den förlorande sidan... alltså, jag vill ju inte kaxa för mycket men ärligt, s har trots allt inte alltid varit på den förlorande sidan...;-)

ang minskande antal medlemmar så är det nog det inom s som oroar mig allra mest, och det gäller egentligen inte bara s. generellt är det så att det blir allt färre som är partipolitiskt aktiva, speciellt i min egen lite yngre generation (24 år alldeles snart). det är inte bara ett socialdemokratiskt problem utan ett demokratiskt problem som jag tror alla som tycker att det där med folkstyre o sånt är något att ha ska fundera mer över (en åsikt som jag faktiskt delar med många vänner på "den andra sidan").

Anonym sa...

En helt förkrossande majoritet (17/18) av "akademikerna" är bevisligen minst sagt partiska:
http://klotband.wordpress.com/2008/04/02/asa-linderborg-och-nagra-nyttiga-idioter/
motbjudande kräk. Det Får Aldrig Hända Igen!

Catti Ullström sa...

jag vill inte heller att det ska hända igen, och är rätt säker på att det gäller de akademiker du talar om också. poängen är ju att staten inte ska styra historieskrivningen. och som historiestudent är det inte svårt att förstå varför det är en farlig utveckling. även om staten försöker göra "rätt". det är sorgligt att många inte förstår den viktiga delen i dessa akademikers ställningstagande. precis som en del påpekat har historiker varit emot FLH redan sedan det startades, själv har jag varit motståndare ända sedan en föreläsning på Lunds Universitet 2005. folkmordens historia var ämnet och föreläsaren talade en hel del om just FLH. att vi inte gillar FLH har inget med kommunism att göra. personligen läser jag det mesta jag kommer över om kinas historia (för tilllfället) men bara för att det FLH gör är bra grejer blir statlig historieskrivning inte rätt....

fiö, att kalla folk kräk kan du göra på någon annans blogg. här är det inte tillåtet, så en till sådan kommentar kommer förstås att raderas.

i övrigt kan man tycka att du borde våga stå för dina åsikter, dvs skriv under med namn!

//Catti

Havsglimten sa...

Dagens sossar är mindre trovärdiga än alliansen idag. Alliansen gör det dom lovade sina väljare men när var sossarna tillmötesgående sina grupper......

Catti Ullström sa...

bla bla bla... har du en tusenlapp mer i fickan? inte jag... har det sk.utanförskapet minskat? nej... det beror väl kanske på hur det där med löfte ska definieras. men så vitt jag vet var det här inte vad jag diskuterade i blogginlägget.