lördag 26 april 2008

Vad betyder dagens demonstrationer i Burma?

Idag har burmeser under ledning av buddhistiska munkar och eventuellt studenter (obekräftade uppgifter) samlats för att demonstrera på två olika håll i Burma. En grupp samlades enligt uppgifter jag fått via mail utanför Shwedagon Pagoda i Rangoon och en annan i Sittwe, Arakanstatens huvudstad i västra Burma. I Sittwe ska det enligt uppgift rört sig om något hundratal demonstranter, men det här är inget jag fått bekräftat. Enligt Mizzima hade demonstrationen i Rangoon potential att bli riktigt stor, då munkar från flera olika håll försökte ta sig till Rangoon för att demonstrera. Polis och militär ska dock ha stoppat de flesta innan de kom fram. Burmabloggen rapporterar mer utförligt om det här.

Jag sitter hemma och försöker plugga men tankarna cirkulerar kring dessa två demonstrationer och jag känner att jag måste vädra mina funderingar. Vad betyder de här demonstrationerna? Är det en startsignal för något större, för en kraftfull nej-kampanj inför folkomröstningen? Är det en engångsföreteelse? Det faktum att demonstrationerna i Rangoon och Sittwe, två städer som ligger långt ifrån varandra, startade på exakt samma klockslag tillsammans med Mizzimas uppgifter om de många tillresande munkarna till Rangoon tyder på att det här var en välplanerad aktion. Och var det välplanerat kan det väl inte vara tänkt att vara en engångsföreteelse? Samtidigt finns det en risk att det faktum att de flesta tycks ha blivit stoppade innan de kom fram till Rangoon innebära ett sådant bakslag att de inte försöker igen...

Jag är fundersam, nyfiken, förhoppningsfull, nervös och lite peppad. Det rör på sig. Det måste fortsätta röra på sig.

Läs annat intressant om , , , , ,

Inga kommentarer: