onsdagen den 9:e april 2008

Inget porrförbud; kollektivavtalskrav!

Jag har skrivit om det tidigare, det här med kraven på porrfria hotell vid olika tillställningar och sammanhang. Kraven höjs då och då inom socialdemokratin och den här gången är det Carina Hägg, Kerstin Engle och Carin Runesson som kräver ett porrfritt EU under det svenska ordförandeskapet nästa år.

Att jag tycker att det är en dålig idé beror främst på två saker. Den ena är inkonsekvensen i kravet. Många hotell har internetuppkoppling och därmed är det möjligt för den som vill att porrsurfa. Tycka vad vi tycka vill men ett porrhotellförbud får liten reell effekt (via Jonas Morian). Det är, förstås, en markering, men frågan är om det vekligen är rätt markering att göra?

Den andra sak jag vänder mig emot är att jag helt enkelt tycker att det finns ett bättre, rimligare och betydligt mer konsekvent krav att ställa: kollektivavtal! Kräv att de hotell som bokas i de här sammanhangen är hotell med kollektivavtal. Det är i praktiken (tror jag) en viktigare feministisk fråga, det är en extremt viktig markering mot inte minst EU och det är egentligen ett väldigt naturligt krav att ställa. Efter fackets alla motgångar i EG-domstolen känns det dessutom symboliskt väldigt viktigt.

Min uppmaning till våra socialdemokratiska RD-kvinnor och män är: Bort med förbudskrav och in med avtalskrav!

Lite andra lästips: Charlotte skriver om könsneutrala äktenskap och förklarar hur det faktiskt ligger till, Åsa Westlund funderar kring vad delar av rörelsen pysslar med och på Peter Gustavssons blogg förs en nyttig debatt kring medlemsdemokrati m.m. Läs och njut!

Läs också annat intressant om , , , , , ,

5 kommentarer:

Charlotte sa...

Det är ju en briljant idé!

Oscar sa...

Fräscha tankar och idéer. Tummen upp för det!

Catti Ullström sa...

Jag håller (förstås) med er, :-) och tycker också att det är lite märkligt att ingen (annan) driver det.

Anonym sa...

Bravo Cattis!

Catti Ullström sa...

:-)