tisdag 15 april 2008

Kommunister och stalinister... på Timbro?

Det är inte många åsikter jag delar med nyliberalerna på Timbro. Men ibland så...

Från och med idag stödjer Timbro historieuppropet mot Forum för Levande Historia. Helt rätt. Till skillnad från oss andra kommer kanske Timbro slippa kallas kommunister och stalinister på borgliga ledarsidor och bloggar... Mer än något annat visar det här dels hur osaklig debatten varit, dels hur snabba många är att slänga smuts. Hur blir debatten om vi inte kan tycka och tänka utan att anklagas för att vara antingen stalinister eller nazister? Svaret är förstås dålig. Riktigt dålig.

För att inga missuppfattningar ska ske ska jag förtydliga vad jag menar. Självklart finns det de som är nazister och möjligen också stalinister i Sverige, och det är förstås okej att tala om. Men att slänga det ur sig så fort vi tycker att motståndare har fel eller är vidriga, oavsett om det gäller FLH eller en vidrig fest, är fel. Och jag ser inte på vilket sätt det gynnar vare sig debatt eller demokratiskt klimat, jag tror till och med det har rakt motsatt effekt (vilket tydligen inte alla håller med om).

Jag tycker att FLH ska läggas ner för att... (läs här, här och här)

På ämnet: Svensson, Erik och Björn Fridén.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

Daniel sa...

Ja, ibland får man eldunderstöd från de mest oväntade håll. Men just denna gång är det bara att tacka och ta emot.

Catti Ullström sa...

Ja. Säga vad man säga vill om Timbro men i de är iaf konsekventa i sin liberalism. Oftast gör det att de handlar far out, men i såväl den här frågan som i övervakningsfrågor gör det också att de hamnar rätt. Det är mer cred än vad Svd:s ledarsida kan få, det enda konsekventa där är att de alltid hamnar helt fel...

Anonym sa...

Största felet med Kommunistkampanjen är att man tonar ner ideologins helt avgörande betydelese, och iställer försöker få det till "brott som av någon olycklig anledning råkade inträffa i de annars fint tänkta kommunistiska samhällena"...

Tror någon att man skulle tillåtits sätta en sån slapp beteckning som "brott begångna i nazismens namn" på Nazistkampanjen? Som om det egentligen inte var något fel på själva ideologin?

Catti Ullström sa...

Jag tycker nog faktiskt du har fel, tvärtom tycker jag nog att man generellt i undervisning både kring Sovjet o Nazi-tiden fokuserar för mycket på ideologierna (precis som man ibland fokuserar för mycket på religioner i fråga om sk. religionskrig eller i kriget mot terrorismen). Det är inte ismerna som dödar människorna, det är andra människor. Någonstans tycker jag ofta vi kommer bort från det när vi talar om den här typen av brott. I fallen Tyskland, Sovjet och även de koloniala folkmorden i ex Kongo tycker jag ofta att det beskrivs som att det finns dels de onda ideologierna och dels några få onda personer som sitter vid makten och är fanatiker. Den förklaringen till två av historiens värsta folkmord duger inte. Det krävs mycket mer än ett fåtal fanatiker och knepiga ideologier för att folkmord ska ske.

En som skrivit väldigt bra om det här är Blogge Bloggelito,som jag länkar till i det här inlägget:

http://cattiullstrom.blogspot.com
/2008/04/blogge-bloggelito-s-jkla-
uppfriskande.html