tisdag 29 april 2008

Mäns våld mot kvinnor. Och våldtäkter.

Var femte svensk mellan 15 och 25 år tycker att det är kvinnans fel om hon blir våldtagen. Var femte svensk mellan 15 och 25 år tycker alltså inte att det är mannen som våldtar som bär huvudansvaret. Enligt vad som just nu sägs på Rapport är det framförallt män som som är av den här åsikten.

Jag skriver om kvinnan som blir våldtagen trots att jag vet att män också blir våldtagna. Jag skriver mannen som våldtar trots att det finns kvinnor som våldtar. Jag gör det för att det oftast är män som våldtar kvinnor.

Män våldtar kvinnor.

Nej, inte alla män. Nej, inte alla kvinnor. Ja, det omvända sker och det finns män som våltar män och kvinnor som våldtar kvinnor. Men det vanligaste är att män våldtar kvinnor.

När det idag talas om mäns våld, och av detta är våldtäkt en del, mot kvinnor brukar det höjas arga röster. Det handlar ju faktiskt inte om alla mäns våld mot kvinnor utan bara om vissa mäns våld mot kvinnor och dessutom finns ju det omvända också. Och det finns mäns våld mot män och kvinnors våld mot kvinnor så varför är just mäns våld mot kvinnor problemet?

Den typen av invändningar handlar egentligen om att se på problemet med att män slår och våldtar kvinnor som ett individproblem istället för ett strukturellt problem. Att se mäns våld mot kvinnor om ett strukturellt problem innebär inte att jag menar att övriga ovan nämnda problem inte är problem eller inte är strukturella eller inte viktiga, det kan de vara men de är inte nödvändigtvis samma problem och har inte nödvändigtvis samma lösning.

Det finns en acceptans gentemot vålds män mot kvinnor inbygt i våra strukturer, i sättet vi tänker och i sättet vi agerar, med vi menar jag både män och kvinnor. Det finns i vår kultur och i vår struktur. Det är en del den svenska ojämställdheten.

Därför är jag inte förvånad över att 20% av svenskar mellan 15 och 25 tycker att våldtäkt kan vara kvinnans fel. De är en del av ett samhälle som lagar till trots inte är jämställt och som trots lagar i alldeles för hög grad accepterar mäns våld mot kvinnor. Jag är inte förvånad men jag är förbannad.

Förbannad på det samhälle som tillåter och förbannad på en feministisk debatt som inte vågar diskutera strukturella problem.

Tidigare inlägg kring feminism och strukturer.

Annat intressant om , , , , , ,

8 kommentarer:

Stefan sa...

Jag tror att problemet är att det finns flera "kulturer" där det är fritt fram att ha en respektlös attityd gentemot kvinnor, där mycket respektlösa ord används också, och man har en märklig syn på människan. Det är oftast isolerade kulturer, sen tror jag att de andra är isolerade individer. Utsätts inte alla för en "positiv" människosyn från samhället som helhet ökar risker snabbt för brott.

Nyckeln tror jag är att motverka isolation och tydligt styra med omgivningar så fort det kommer signaler på en dålig attityd.

Catti Ullström sa...

Ja det finns det, och den svenne-svenska kulturen är i allt för hög utsträckning en sådan kultur.

Det är fiö ganska typiskt att en svensk man kommenterar och på en gång börjar tala om andra, vad du kallar isolerade, kulturer. Våga se problemen i vår egen kultur och struktur!

Stefan sa...

Jag lägger inte med automatik in etniskt ursprung i ordet kultur. Det är inte det jag menar heller. Det är dock det vanliga. Jag pratar om kulturer hela tiden, den enda definitionen jag har av kultur är att det är något mellan människor. För mig har det ingenting med etnicitet att göra.

Generellt sätt tror jag inte att någon föds med större sannolikhet att begå våldsbrott mot kvinnor, men hamnar man i fel "kultur" där sådana värderingar accepteras så ökar sannolikheten.

Jag pratar hellre om isolerade kulturer just eftersom att kulturer för mig egentligen inte har något med etnicitet att göra. Det är två skilda saker.

kontakt sa...

Ja, det finns en acceptans för mäns våld mot kvinnor inbyggd i vår kultur. Det lustiga är att myten coh den gamla officiella moralen säger tvärtom, den man som slår en kvinna... osv. Jag har aldrig fått det här att gå ihop.

Martin sa...

Jag vill bara belysa det faktum att många människor är dåliga på läsförståelse. Om det i enkäten hade stått "tycker du att det kan vara kvinnans fel att hon blir våldtagen under de här omständigheterna?" så tror jag att resultatet hade varit annorlunda. Nu handlade det istället om huruvida kvinnan hade något ansvar eller inte. Ordet ansvar kanske kan tyckas vara enkelt, men många kan i realiteten ha tänkt "sannolikhet att bli våldtagen" istället. Jag har väldigt svårt att tro att 20% verkligen tycker att det är kvinnans fel. Statistik bör alltid granskas kritiskt. Om 20% verkligen stämmer så är det dock otroligt sorgligt.

kontakt sa...

Jag måste hålla med Martin. Utfallet av den där enkäten kan mycket väl delvis bero på att den är klantigt formulerad.

Anonym sa...

tsss. Du vet inte vad du snackar om. Det finns en anledning till att det ses som en förmildrande omständighet om tjejen klär sig utmanande. Män har mycket starkare sexualdrift och svårare att kontrollera den. Var tacksam för alla gånger vi lyckas.

Catti Ullström sa...

Suck. Jag orkar inte ens ge mig in i den här diskussionen med er... män har en starkare sexualdrift... var tacksam bla bla. skitsnack.