söndagen den 27:e april 2008

Söndagstips:

Då och då känner jag att jag måste tipsa om saker jag tycker är extra bra eller extra roliga eller extra dåliga. Idag blir det lite extra bra och extra kul. Vi pratar film, bok, blogg.

Igår såg jag äntligen Inland Empire. Jag har varit nära att se den både en och två gånger men läget har aldrig varit riktigt bra. För att se David Lynchs filmer måste stämningen vara rätt, koncentrationsnivån hög och så vidare. Så är det för mig iallafall, och när stämningen är fel blir effekten att hans filmer bara framstår som hokus pokus. Igår i vart fall var det så där som det skulle vara. Jag, som har den irriterande ovanan att jag snackar mig igenom filmer, satt tyst genom hela filmen. Jag tror knappt någon av oss sa ett ljud. Och den var precis allt det där som utlovats. Obegriplig och ändå helt begriplig och helt rätt. Jag tänker inte låtsas att jag förstod den, men jag tyckte om den.

För några dagar sedan läste jag också ut John Le Carrés Den gode tolken. Den har blivit prisad och hyllad i recensioner men imponerade inte direkt, vare sig som skönlitterär roman eller som samhällskritik. Därmed inte sagt att den inte var okej, det var den. Men inget mer. Det fanns dock en rad jag fastnade för, precis i slutet av boken. Karaktären som kallas Haj talar om amerikanska väckelsepräster och Kongo och slår huvudet på spiken i sin beskrivning av amerikanska missionärers uppdrag utomlands:

"...uppmana oss att älska George Bush och sluta knulla, för Gud tycker inte om det".

Det är precis det de gör, och inte sällan är det deras metod för att stoppa spridningen av HIV/Aids. Och vi undrar varför det går dåligt?

Dagens sista tips är en blogg. S-studenter nuvarande volontär i Mae Sot, Eleonore Eriksson, har kommit igång riktigt bra med sitt bloggande och läsning av hennes blogg rekommenderas varmt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Wicky sa...

baw, den såg vi för flera måånader sen... :) (och vi fattade absolut allt)

//brodern o svägerskan

Catti Ullström sa...

haha, klart ni gjorde. ;-)

ni får väl förklara för oss med lite lägre intellektuell kapacitet när (om?) vi ses någon gång i framtiden...

//syster/svägerska

Eleonore sa...

tack så hemskt mycket för att du rekommenderar min blogg, ojoj vilken press jag fick att skriva något vettigt! ses nästa vecka!!