fredagen den 4:e april 2008

Tankar kring vårt åldrande parti.

I ett inlägg igår nämnde jag kort det välkomna beskeded att vår partiledare ser det minskande medlemsantalet i partiet som ett problem. Jag hade inte tänkt kommentera det vidare, men nu har jag ångrat mig. Det finns, tror jag, en hel massa anledningar till varför vi förlorar medlemmar. Jag kommer bara att nämnda en anledning, som har direkt koppling också till den stigande medelåldern inom rörelsen. Jag hoppas att de där uppe och nere ser det här problemet.

Själv gick jag med i (s) inför valet 2006. Inte direkt någon medvindssupporter, med andra ord. Jag var 22 år och helt utan så kallad SSU- eller sosse-tradition. Att gå med i S-studenter var det självklara för mig att göra. Dels för att jag var och är student, dels för att jag gillade det de gjorde och dels för att jag kände mig både för gammal för SSU och för ung för partiet. För gammal för SSU och för ung för partiet.

Min misstanke är att ganska många som funderar på att gå med i rörelsen och som är över 20 men under 35 känner just det där. De är för gamla för SSU och för unga för partiet. Jag vet mycket väl att medelåldern inom SSU också är relativt hög och att det finns väldigt många inom den organisationen som är över 20, men för oss som inte tidigare haft någon anknytning till SSU eller ens till (s) så tror jag det krävs en hel del för att just SSU ska locka. För mig som student fanns ett givet alternativ, men så är det ju inte för alla. Vart tar alla icke-studenter mellan 20 och 35 vägen?

Jag tror att det rätt ofta kommer in personer i den åldern i partiet, kanske har de ett visst område inom politiken som de är riktigt intresserade av, och hamnar i en liten lokalförening där medelåldern är väldigt hög och där medlemmarna sedan länge valt vilket politiskt område den föreningen sysslar med. För den som är säg 25, icke-student och politiskt oerfaren är det kanske inte helt enkelt att komma som ny till de sammanhangen, med supererfarna medlemmar som ofta är mer än dubbelt så gamla. Kanske är det också så att de som varit med i partiet i sådär 40-50 år inte heller alltid är helt lyhörda för det en helt oerfaren 25-åring funderar kring och behöver veta kring politiken och organisationen. Kanske är det så att den här 25-åringen går med för att hon eller han är superintresserad av miljö eller internationell politik, vilket är vanligt i den åldersgruppen, och mindre intresserad av lokalpolitik. Inte för att lokalpolitik är mindre viktigt utan för att jag inte tror att det är det lokalpolitiska intresset som oftast kommer först. Kanske är det så att de som varit aktiva i 40 år inom socialdemokraterna i hans eller hennes hemstad brinner för just lokalpolitiken (nu menar jag på intet sätt att det alltid är så?.

Frågan jag försöker ställa är, ger vi utrymme åt ovan nämnd 25-åring? Eller tappar vi henne eller honom?

Jag misstänker att vi tappar en hel del...

Kanske är sättet att arbeta runt det här att fokusera mindre på just lokala föreningar och ett sätt att göra just det kan vara genom Folk i rörelse. Värt att tänka på.

Via DN.

Bloggat: Hannah, Andreas Sjölander, Krassman,

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Ps. HV71 är vidare till final, vilket är glädjande. När FBK inte höll får jag vara nöjd med det nästbästa, och det är ju HV. Nu måste bara HV71 piska hatade LHC rejält. Ds.

3 kommentarer:

Krassman sa...

Cattis, kommer du till Riksdagen den 14/4? Du vet väl att den Burmesiske "ärke munken" kommer och vi skall ha ett seminarium då.

johannes sa...

@ catti: Huvudet på spiken (as always). Kommer just från distriktskongressen i GBG där GSHF:s motion om att tillsätta en arbetsgrupp för att få in folk under 40 röstades ned efter en märklig debatt. Uppenbarligen har vi inga problem att få in "unga vuxna" i partiet, det känns ju fint... Även de som inte kommer att vara med om 20-30 år borde ju ändå ha intresse av att partiet finns kvar...

Catti Ullström sa...

Krassman: Absolut, :-) han kommer dessutom tillsammans med den unge munken Ashin Sopaka som är en otroligt trevlig och spännande demokratiaktivist (som dessutom har fördelen att han gillar att snacka). Det ska bli väldigt kul.

Johannes: Är det sant? Skulle vara intressant att få höra argumenten från den debatten (eller kanske bara skrämmande). Det är en så otroligt märklig attityd. Jag slutar aldrig förvånas över den... Och jag förstår ärligt talat inte hur det inte kan ligga i allas vårt intresse att rörelsen växer och medelåldern sjunker.