måndag 5 maj 2008

Cyklondoktrin?

Jag befinner mig just nu i Bangkok, ska snart resa vidare till Chiang Mai och sedan till Mae Sot, en skum liten stad langst den thai-burmesiska gransen. I nulaget har jag inte tillgang till tradlost internet, men sa fort jag far det kommer mitt bloggande att bli mindre sporadiskt an just nu. Jag hade faktiskt tankt att den forsta veckan skulle fa vara lite bloggsemester, i och med att jag och min resekamrat Henrich skriver pa var resedagbok om resan. Men ibland hander sadant som jag kanner att jag maste kommentera.



En sadan sak ar forstas att Burma drabbats av en cyklon som gjort minst 90.000 hemlosa (siffrorna ar troligen betydligt hogre). Det ar en dryg vecka kvar till den folkomrostning som de senaste statt i fokus for saval juntan som oppositionen, och plotsligt ar landet i kaos. Kaos med stora bokstaver. Priserna pa gas och olja ar absurt hoga. Tillgang till el och vatten finns knappt. Juntan klarar inte av att stada upp oredan. Missnojet ar stort.

Katastrofer far inte bara humanitara konsekvenser, allt som oftast forandrar de i hog utstrackning ocksa den politiska situationen i det land som drabbas. Ibland till det battre, ibland till det samre.

I Burma kan allt handa.

Pa Burmabloggen haller Eleonore Eriksson oss med regelbundna uppdateringar om laget direkt fran gransen.

Läs även annat intressant om , , , , ,

Inga kommentarer: