torsdag 29 maj 2008

Ge oss mer sex och mindre moraliserande

I en debattartikel i SvD idag kräver två läkare, Kaj Wedenberg och Karin Boyer, en ny sexualmoral. Inget fel i det, en ny sexualmoral behövs.

De förfasas över den ökande spridningen av olika könssjukdomar och det ökande antalet unga kvinnor som gör abort. Det gör jag också. Det finns inget positivt i könssjukdomar och abort är något som jag inte unnar någon att behöva gå igenom. Jag, precis som de flesta i min ålder, har haft vänner som gjort abort och vet att det för de flesta är något oerhört jobbigt. Som alltid när jag talar abort måste dock understrykas att jag är rakt av positiv till fri abort.

Vidare vill Boyer och Wedenberg att preventilmedel skall bli något lika självklart som allemansrätten. Jag ställer upp på det också.

Det finns dock i debattörernas analys av dagens sexualmoral en del grundläggande fel. De tycks anta att det ökade antalet aborter och spridningen av könssjukdomar beror på att unga idag struntar i kondom. Förvisso lär det hända att människor struntar i kondom för att det inte finns till hand och de ändå vill ligga med varandra, men det är nog knappast det som är det stora problemet.

Tabun som fortfarande finns kring sexualitet och sex. Moraliserandet, framförallt kring tjejer men även killar, som ligger runt. Fördomarna och schablonerna. Där är det stora problemet. Det här beskrivs så bra av Hanna Wagenius så jag lämnar det och instämmer bara med henne när hon uppmanar oss att rätt och slätt slopa moraliserandet.

Något annat i debattartikeln som jag, precis som Charlotte, reagerar på är debattörernas konstaterande av att kärlek och sex hör ihop. Det kan det förvisso göra, men det behöver det verkligen inte göra.

Det är just den typen av självklara (os)sanningar som bidrar till samhällets sextabu. Det är den typen av konstaterande som gör att så få har med sig kondomer på krogen eller köper det på Konsum. För om kärlek och sex hör ihop, då blir kärlek utan sex fel. Och om det inte är rumsrent att tala om sex utan kärlek som något fint och bra, om vi inte får säga att många vill ligga för att ligga, då får vi ingen ärlig eller öppen debatt. Då fortsätter sex att vara tabu.

Så visst, framåt för en ny sexualmoral; en som innebär mer sex och mindre moraliserande!

Mer om sexualitet och sexualitetspolitik här och här.

Bloggat: Steve Lando

I övrigt:

Var som sagt hos SSU Helsingborg ikväll och snackade Burma med ett gäng internationellt intresserade unga kvinnor (inga av det motsatta könet dök upp). Det var riktigt kul, på flera sätt. Dels för att det fanns ett tydligt internationellt intresse bland de som var där, Palestina och Västsahara stog högt på agendan, och dels för att de var snackiga. Vi diskuterade allt från Burma till FN till Västsahara till vapenexport till Folksam (som placerar pengar på flera olämpliga ställen). Kort och gott var det mycket trevlig!

Mer intressant om , , , , ,

2 kommentarer:

Erik Laakso sa...

Exempel på Folksams olämpliga placeringar? Kan vara bra att veta om det är något jag missat, eftersom jag är rådgivare på det bolaget. :)
Mvh Erik.

Catti Ullström sa...

Det jag själv bäst känner till är förstås de Burmarelaterade placeringarna. Det handlar om Folksams pengar i oljebolaget Total Oil, som av Aung San Suu Kyi beskrivits som det enskilt största hindret för demokratisk utveckling i Burma. Svenska Burmakommittén har rapporterat om detta vid några tillfällen, bland annat här:

http://www.burmakommitten.org/home/
news.asp?sid=6&mid=3&NewsId=14647&
Page=4

Burmakunnige sossen Åsa Kullgren har också skrivit om det här:

http://www.s-info.se/page/blogg.
asp?id=1627&blogg=11217

Förutom Burma så diskuterade vi de pengar Folksam också investerar i olja (har jag för mig det handlade om) på ockuperad västsaharisk mark. Västsahara är inte riktigt mitt område, men jag vet att Natasa (länk i spalt till höger) har bra koll poch dessutom haft möten med folk från Folksam angående detta.

//Catti