måndag 19 maj 2008

Sosse-skandal.

Det kan inte räknas som något annat än skandal när de svenska socialdemokratiska RD-ledamöterna ställer sig för ett förslag som går emot de grundläggande mänskliga rättigheterna och som är så långt från principen om alla människors lika värde att det knappast kan räknas som socialdemokratiskt. Att frånta människor, oavsett deras livssituation, rätten till vård är att handla efter principen om människors olika värde. Det är att utgå från att människor har olika värde och ska ha olika rättigheter beroende på vilket land de är födda i och berende på vilken familj de tillhör. Jag skäms.

Även Anton Andersson från S-studenter skriver om avsaknaden av respekt för människovärdet i sossarnas ställningstagande.

Mer på samma ämne: Magnus Andersson, DN, SvD, Markus Blomberg, Bengt Silfverstrand, Roya och Matilda, Kielos, Reza Javid

I övrigt:

Märk väl att S-studenter kräver att omvärlden ska agera i Burmafrågan och läs min och Henrich Harders krönika om situationen i Burma och omvärldens skyldigheter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

14 kommentarer:

Oscar sa...

Hej Cattis! Ett lokalt band har gjort en tänkvärd låt om flyktingar som jag tror du skulle uppskatta.
Laddade upp den tidigare idag efter jag börjat läsa om den här eländiga situationen.
http://www.youtube.com/watch?v=DKzDRt2JDHc

Catti Ullström sa...

Tackar. Tänkvärt, helt klart.

//Catti

Fredrik Viberg sa...

Det finns människor som fått sin sak prövad i laga ordning och sen ändå fortsätter att stanna kvar i landet. Det är en grupp. Sen har vi dom som kommer hit illegalt direkt. Det är en annan grupp. Dessa bl.a vill du ge samma förmån som vi som betalar skatt. Oerhört märkligt... Vad skall vi då med länder till?

Catti Ullström sa...

Rätt intressant fråga egentligen, vad ska vi med länder till..?

Jag förstår inte att du tycker mit resonemang är märkligt, om det inte är så att du inte tycker att mänskliga rättigheter bara är för ett fåtal. Låt mig ställa den här frågan istället: Vad är det för poäng med mänskliga rättigheter om det bara gäller människor som föds med rätt papper... (med medborgarskap i rätt land)?

//Catti

Havsglimten sa...

Visst är det skandal en "Storskandal"

Dagens sossar har tappat bort allt det mänskliga som partiet en gång var känd för. "Till för den lilla människan" Idag gäller bara den egna plånboken.

Catti Ullström sa...

Nja. Jag tycker sossarna i RD har fel i den här frågan. Jag tycker de har så fel att jag blir arg och besviken och skäms.

Samtidigt är jag socialdemokrat av idag. Jag håller inte med partistyrelsen i allt. Jag håller inte med mina vänner i alla frågor. Jag håller inte med min klubb eller ens Burmautskottet i alla frågor. Men jag är sosse. Jag tycker oftast att vi är rätt ute. Igår, idag och förhoppningsvis imorgon.

Sorry att du fick ett sådant långt utlägg om min egen övertygelse, men att vi sossar kritiserar varandra innebär inte att vi inte gillar socialdemokratin eller arbetarrörelsen. Det innebär mest att vi har hyfsat högt till tak. :-)

Catti

Amour sa...

Vilken nyhet att sossarna är bruna???? När kom du på det? Smaaaart av dig!

nicklas eriksson sa...

Ingen större nyhet för mig tyvärr.

Sossar har agerat strjekbrytare massor av gånger, varför skulle de inte göra såhär?

Makten framför allt annat! Också undrar de över medlemsras..?

Anonym sa...

Så behöver man en dyr operaton mm så är det bara att lite lämpligt trilla över gränsen till Sverige så är man så hjärtans välkommen till all form av vård.Något som många redan Svenskar har svårt att få !?.

Famous movie quotes : “When i first started to blog i wanted to meet interesting and stimulating people in different cultures in the society.Thats when i realized i wanted to just simply kill em all for there stupidity.”

Pelle

Catti Ullström sa...

Suck. Realist javisst... eller...

Vi Som Byggde Sverige sa...

Flyktingar får redan idag vård som alla andra samt uppehållstillstånd! Men dem du pratar om är personer som trots Europas mest liberala flyktinglagar inte har bedömts ha flyktingskäl och därmed vistas här illegalt

Catti Ullström sa...

Japp. Och ändå är de människor. Med mänskliga rättigheter.

//Catti
som bygger så gott jag kan..(?)

HrJohansson sa...

Motreaktion?

Vi svenskar borde väl också kunna fuska till oss förmånen att kalla oss “papperslösa” och därmed slippa betala för vården.
Illegala flyktingar har ju fuskat genom att kasta sin identitet. Vi som via skatten betalat vården en gång kan ju utan betänkligheter fuska med gott samvete.
Hur man sklall gå till väga om man nu råkar tillhöra de diskriminerade i det svenska samhället för att “man ser svensk ut”?

Man åker till en annan stad och uppger att man helt enkelt inte vet vem man är.
Total minnesförlust.

Catti Ullström sa...

Vi som betalar skatt säger du... Vi som har förmånen att vara födda i ett land där vi har rättigheter, vi som skyddas av ett medborgarskap, vi som slipper fly... för tro mig, det är inget folk i gemen vill. De måste.