lördagen den 17:e maj 2008

Svar till Nils Erik Lindblom: Timbro må ha fel, men det har (s) också!

Skall inte Burmas demokrati byggas med fredliga medel, frågar sig Nils Erik Lindblom på sin blogg. Han upprörs över Timbros krav på militär intervention i Burma. Han påminner oss om Irak. Han är rädd för den aggressiva liberalismen.

Och visst håller jag med. Burmas demokrati borde byggas på fredlig väg. Vi borde inte avsätta någon regim någonstans. Men, vad borde vi då göra?

Från svenska socialdemokraterna har jag hittills inte hört några konkreta krav. För mig är det lika illa att inte kräva något alls som att kräva fel. Att inte kräva något får också konsekvenser. Att inte kräva är en handling.

Jag har under de senaste två veckorna umgåtts med den burmesiska demokratirörelsen längst gränsen mellan Thailand och Burma. Jag kom av en slump till Thailand samma dag som Nargis slog till. Det var långt ifrån första gången jag träffade de här människorna, men det var första gången sedan Saffransrevolutionen. Det var mitt under den största humanitära katastrof som någonsin drabbat landet. Aldrig förr har jag kännt av en sådan uppgivenhet. Den burmesiska demokratirörelsen håller helt på att tappa tron på det internationella samfundet. Och det med rätta.

Två veckor har gått. Hundratusentals har redan dött. Händer inget nu kommer miljoner att dö. Och vad gör vi? Vad bör vi göra?

Nej, jag håller inte med Timbro. De har helt fel på alla sätt.

Men jag håller inte med (s) heller. Jag håller inte med oss som inte kommit med några krav gentemot vare sig svenska regeringen eller gentemot EU. Att kräva vad (s) kräver, dvs ingenting, är precis lika farligt som att kräva militär intervention. Och det kan få lika ödesdigra konsekvenser.

Dels död. Massdöd. Dels desperation. Och vad det kan innebära i ett av världens fattigaste länder där världens längst fortfarande pågående inbördeskrig fortfarande härjar får ni försöka fundera ut själva.

En ledtråd: Kaos.

Vi har alla ett ansvar i den här frågan. Inte minst vi som står tysta och tittar på.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Uppdaterat: Timbro har inte krävt militär intervention i Burma. Nils Erik Lindblom hänvisar till DNV.

5 kommentarer:

linus sa...

det är minsann riktigt tyst i sosse lägret. det har också varit ganska tyst från ert förbund, när ska ni börja sätta press uppåt??

Catti Ullström sa...

det kommer, det kommer... hoppas jag.

//Catti

Billy McCormac sa...

Hej!
Ett litet förtydligande. Timbro har inte krävt militär intervention i Burma. Nils Erik Lindblom hänvisar till DNV.

Jag skulle uppskatta om du rättade till detta!

Tack på förhand,
Billy McCormac
Kommunikationschef, Timbro

Catti Ullström sa...

Done!

Billy McCormac sa...

Tack, Catti!