måndagen den 2:e juni 2008

Burmesiska Khin Ohmar är årets Anna Lindh-stipendiat!!

Idag blev det klart att fantastiska Khin Ohmar från Burma blir årets Anna Lindh-stipendiat. Välförtjänt, utan tvekan.

Khin Ohmar är den kvinna som ofta förser mig och tusentals andra Burmaaktivister med mailinformation om vad som händer i Burma, långt innan tidningarna rapporterar. Hon är den som skickar många av de bilder från Burma som jag publicerar här på bloggen. Hon är grym.

Idag är det vidare en demonstration för Burma på Norrmalmstorg i Stockholm, tidpunkten är 17.00. Jag kommer tyvärr inte infinna mig eftersom jag flyttstädar med mera nere i Malmö, men jag hoppas många andra är där för att visa sitt stöd för Burmas folk.

Läs mer på Svenska Burmakommitténs hemsida.

Bloggat: Helle Klein, Karin,

I övrigt:

Jag konstaterar och beklagar att Charlotte trappar ner på bloggande (efter en bloggdiskussion och bloggpåhopp som gått helt över styr). En mer positiv nyhet är att Johanna Falk är tillbaka i bloggosfären efter några månaders uppehåll. En av bloggosfärens nyare tillskott, Carina Brandow, är skeptisk mot både nedrustning och NATO. Svensson snackar orsak - verkan och Engström lyssnar på tystnaden (om FRA).

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja verkligen en värdig Anna Lindh pristagare!

/Kristian

Anders Nilsson sa...

Grattis, utan ett ihärdigt solidaritetsarbete hade det inte varit möjligt.

Catti Ullström sa...

Jag tycker det känns fantastiskt kul. Och så är jag lite extra glad att representanter från S-studenters fantastiska Burmautskott bjudits in för att delta i prisutdelningen. För en gångs skull inte helt förbisedda (hehe, lite bitterhet. japp).

Allt gott!

Catti

Natasa Mirosavic sa...

Gud va roligt! Jag är jätteglad för hennes skull och för s-studenters Burmautskott.

I övrigt: (som du hade skrivit det): Om du fortfarande undrar över folksam så läs manhammars blogg: manhammar.blogspot.com. Tydligen ska Folksam ta ett beslut nästa vecka; om de ska lägga av med att använda sig av företag som olagligt handlar med västsahariska naturtillgångar. Vi får se hur det går :)
kram!

Catti Ullström sa...

Tack och tack för infon. Har satt R på att snacka med mannhammar om detta. Vi får väl hoppas att Folksam tar det enda vettiga beslutet men det kan man knappast lita på.De investerar ju pengar i ett Burma där facklig aktivitet ger runt 20 år i fängelse... Hoppas går dock. Vi får höras mer när beslutet är fattat.

Kram Catti

Anonym sa...

En värdig pristagare! Och så viktigt i dessa tider. Det är ett framsteg för solidaritetsarbetet med Burmas folk. Ett tecken på att omvärlden vaknat ur sin djupa törnrosasömn.
Margaretha

Catti Ullström sa...

Nu får vi hoppas att omvärlden håller sig vaken! :-)