måndag 30 juni 2008

Home Sweet Home! (fra, mugabe och porr)

Nu är det nästan två veckor sedan jag skrev det senaste inlägget på min blogg. Under tiden som gått har jag bloggat tillsammans med Fredrik Pettersson på Jonas Morians blogg, Promemorian, medan Jonas varit på semester. Tiden på Promemorian har varit kul, samtidigt som återgången till min egen blogg känns lite som en hemkomst.

Som jag ofta gjort efter kortare blogguppehåll tänker jag inleda med kommentarer kring några av den senaste tidens händelser. Lite längre än vanligt, men det finns ju så mycket att säga om så mycket just nu.

Till min stora glädje har FRA-debatten inte lagt sig, utan fortsätter dominera bloggosfären och i viss utsträckning också traditionell media. Nu senast skedde en mailkampanj på uppdrag av tidningen Expressen. Engagemanget och protesterna värmer och är viktiga, men inte tillräckliga. Nu krävs det att vi går vidare. Missförstå mig rätt, kravet på slopad FRA-lag är utgångspunkt och mål, men nu måste vi hitta en realistisk väg att nå målet. Som sosse mot storebror hoppas jag att nätverket med samma namn kommer att se till att få ordentligt liv i debatten på sosse-plan. Det är nödvändigt att vi arbetar för ett kongressbeslut kring detta 2009, så att vi kan garantera en slopad FRA-lag, inte bara en lite bättre än den nuvarande, vid regeringsskiftet 2010. Om detta har jag skrivit mer på Promemorian och på The Local. (DN, Emma, Falkvinge, Mary, Krassman, Roya, Svensson)

Idag kommer Mugabe till Afrikanska Unionens toppmöte. Utvecklingen under mötet kommer troligen att vara avgörande för den kommande utvecklingen i Zimbabwe. Västvärlden hoppas på afrikanskt fördömande och afrikanska sanktioner, vilket varit bra men knappast kommer att ske. Afrika är förvisso inte mitt specialområde, men jag minns allt för väl hur Sydafrika agerat i fallet Burma under de senaste åren. Sydafrikas röst kommer att vara otroligt betydelsefull, och den kommer troligen inte att vara särskilt radikal. Förhoppningsvis kommer ändå AU att försöka pressa Mugabe till att föra dialog med oppositionen, men frågan är vad det rent praktiskt kan komma att betyda. (DN)

Porrdebatten är igång igen, och som vanligt är det en svår och upprörd debatt. Händelserna som dragit igång det hela är historien om den porrfria macken i Piteå. Det handlar alltså om att en anställd på en OKQ8-mack i Piteå via sitt fackförbund (Syndikalisterna) protesterat mot att han måste sälja porr. Bara det faktum att någon arbetande kan få för sig att ställa sådana krav verkar uppröra somliga. Det Syndikalisterna hotade med var blockad, och därmed fanns risk för konsumentbojkott. Jag förstår inte hur det kan vara ett demokratiskt problem att anställda har rätt att säga ifrån om arbetsmiljön. Jag förstår inte heller hur uppmaning till konsumentbojkott är problematisk. Konsumentmakten är den lilla människans vapen, klart vi ska använda den och självklart får vem som helst uppmana oss att göra så. Sedan är det ju upp till konsumenterna huruvida de väljer att lyssna... Efter vad jag antar var samtal och någon form av undersökning beslutade sig mack-chefen för att sluta med porr. Han menar att varken de anställda eller de som handlar vill ha porr i butiken. Det lär förstås ett helt okej beslut att ta, och personligen skulle jag tycka det var fint om fler mackar och butiker tog sådana beslut. Att det skulle vara hot mot yttrandefriheten förstår jag inte riktigt. Jag är principiell censurmotståndare, samtidigt som jag är stark konsumentmaktsivrare. Vill varken kunder eller ägare ha porr, varför ska porren då vara där? Utbud och efterfrågan, eller hur var det nu?

Så till sist.... registrering av bloggar i samtliga EU-länder. Bloggdrevet (Alexandersson) kring detta visar på sätt och vis ett av bloggosfärens största problem: Avsaknaden av källkritik lite här och var. Pettersson och Krantz har redan kommenterat det hela bra, så jag avstår från upprepning.

I övrigt:
Alliansfritt Sverige firas det 1000:e inlägget med ett typ personligt inlägg signerat Fridén. Hartman jagar kristdemokrater. På Kulturbloggen diskuterar Rosemari skattesänkningar och på Danielssons Lakejer vill Daniel minska klassklyftorna.

Läs annat intressant om , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Eleonore Eriksson sa...

skönt att du är tillbaka på din blogg!

Catti Ullström sa...

thank you :-)

Anonym sa...

"Att det skulle vara hot mot yttrandefriheten förstår jag inte riktigt."

-Konstigt att man har svårt att förstå en sådan sak. Ska en grupp människor ta sig rätten att bestämma vad som är rätt eller fel?

Ingen kan ta sig den rätten att "VETA" att dessa kvinnor i dessa tidningar blir förnedrade. Och om vi då ska tala om kvinnoförnedring, gör inte herr Svenlin ett ypperligt jobb själv då han förutsäger att kvinnor inte kan tycka, tänka ellr fatta egna beslut?

Förnedring är något vi överöses med varje dag, från alla håll, skulle porrtidningar vara den värsta sorten då?
Märkligt att människor inte reflekterar eller ifrågasätter mer över denna hycklande människas handlande, utan bara sväljer...