onsdag 4 juni 2008

Jag minns inte Tiananmen-massakern.

I DN kan vi idag läsa en artikel om hur massakern på Himmelska Fridens Torg 1989 tvingats bort ur det kinesiska kollektiva minnet. Det är hemskt, men föga förvånande. Regimen i Kina är idag förvisso mer kapitalistiskt lagd, men knappast mer demokratisk än den var för 19 år sedan. Smidigare, men inte "godare". Historierevisionism har alltid varit diktatorernas vapen, därmed förvånas jag inte över att Himmelska Fridens Torg är näst intill ett icke-minne i Kina idag.

Vad som däremot förvånar mig, och skrämmer mig, när jag tänker efter är vår egen historieskrivning, vårt kollektiva minne. Jag minns inte Himmelska Fridens Torg. Jag var 5 år gammal och trodde att Ingvar Carlsson var Karlstads stadsminister. Mitt polistiska uppvaknande hade inte riktigt skett ännu.

Men ett kollektivt minne är något annat än vårt eget personliga minne, det är vad vi minns ihop. Berlinmurens fall, till exempel, minns jag inte personligen men jag har hört så mycket om det att det det känns som om jag minns det, det är en del av ett kollektivt minne. Himmelska Fridens Torg, å andra sidan, minns jag inte alls. Det är skrämmande. Sådan glömska är farlig glömska.

Bloggat: Kulturbloggen, Steve Lando, Lasse B,

I övrigt:
Fridén diskuterar Sverigedemokratiskt samarbete, Trotten gillar inte FRA idag heller, Tahir tipsar s-rådslagen, Emma räknar dagarna, Natasa tror på Obama och Josh vill spara pengar.

Jag vill skicka en påminnelse till alla där uppe i Riksdagen att de sitter på personligt mandat. Det kan alltså rösta efter eget samvete, inte minst när partipiskan vill att de ska underrgräva den svenska demokratin.

Och grattis Petter!

Läs annat intressant om , , , ,

17 kommentarer:

Anders Nilsson sa...

Tack för detta Catti, det var det bästa jag läst på länge, det är så allmängiltigt och nödvändigt för utveckling och framsteg, för att se oss själva i både backspegel och nutid och som en möjlighet i framtiden.

Catti Ullström sa...

Tack! :-)

//Catti

Anonym sa...

Det är klart att du inte minns, du var kanske inte ens född. Hehe...
Lille flicka, aktar dig för det västländska propaganda mot Kina. Förmodligen har du inte ens satt din fot i Kina än, och långt ifrån vet hur det är att leva som en kines, och ännu mindre om vad mänskilga rättighet innebär.
Sätt inte dina smutsiga tassar i Kina om du inte vet någonting landet.

/Kinesen

Catti Ullström sa...

Suck. Jag har fått nog av dig.

Uppenbarligen har du som vanligt inte läst mitt inlägg, jag var född och jag pratar om kollektivt minne vilket inte är detsamma som personligt.

Sen är det så att jag känner igen din ip-adress väl. Jag vet att du minst en gång i timmen kollar bloggar.se om Kina och att du så fort någon skriver något kritiskt om Kina går in med den här typen av kommentarer. Försök inbilla mig att du inte är anställd för att sprida kinesisk propaganda.

Jag beklagar att människor som du måste göra den kinesiska regimens dirty-work.

//Catti
som sprider sin egen, ingen stats eller partis, propaganda...

Anonym sa...

Hehe...jag har tyvärr ingen som helst någon koppling med det kinesiska regeringen som du har inbildad dig.

Jag är en vanlig person som ska på alla sätt sätter dit sådan person som dig som ständigt svartmålar mitt hemland Kina.

Har du fått nog av mig? garv* Det är bara början! Snart dyker upp tusentals/miljontals människor världen runt som bekämpar all onyanserade kritik mot Kina.

De onyanserade repotagerna i Väst har gällande tibetanska upplop har väkt den sovande draken. Det är bara inser och accepterar det.

/Kinesen

Anonym sa...

Glöm inte det här:

"Även den kinesiska rösten måste höras!"

Catti Ullström sa...

Jo, jag håller med om att den kinesiska rösten måste få höras. Även i Kina... Synd då att den fängslas o tystas.

Anonym sa...

Fakta ett: Över 40000 klagomål förs mot staten varje månad i Peking i Kina, och 99.999% av dessa röster hörs utan behöver riskerar att bli fängslas eller tystas.

fakta två: Det finns över 15 milijoner bloggare i Kina, ca 10% av dem bloggar dagligen, och 99,999% av dem får skriva i princip PRECIS VAD DEM VILL utan utan behöver riskerar att bli fängslas eller tystas.

fakta tre: Det står tydligt i det kinesiska lagtexten vad som får och inte får göras i Kina. Bryter man mot lagen får man tar konsekvenser. Kom ihåg: Det är Kina och inte Sverige/USA/Frankrike vi pratar om.

fakta fyra: Över 2000 kineser i Stockholm gick ut och demostrerade mot de onyanserade reportage kring OS/Tibet för ca 6 veckor sen. Så min röster representerar en hel del kineser.

Så håll dig till din kära Burma och lämna vi kineser i fred. Vi vill inte ha någonting med dig att göra.

Om du ska anklaga Kina stödjer Burmas regering í form av vapenexport eller bla bla...så är du ute och cyklar. Som en svensk har du inte rätt att anklaga någon land i världen vad det gäller vapenexport, Sverige exporterar mest vapen per individ i världen, och en hel del hamnar i Burma, bara så du vet.

Catti Ullström sa...

Du förstår inte poängen (eller så vill du inte förstå den).

Det spelar ingen roll hur många som inte fängslas, så länge människor fängslas för sina åsikter.

Det spelar ingen roll vad som står i lagen, om lagen i sig är illegitim (de mäsnkliga rättigheterna sätter jag alltid överst).

Sverige exporterar inte längre vapen till Burma, och att de gjort det är synd och skam. Kinas stöd till Burma är inte främst vapen utan cash, främst via energi och timmer. Sverige investerar också i Burma, vilket jag är emot.

Kinas stöd till Burma är vidare politiskt, det är tex Kina som hindrar resolutioner i FN, inte Sverige. Därför kan vi inte lämna Kina ifred. Så funkar det inte om man är världens ekonomiska stormakt.

Sen är det lustigt du vet, för jag har träffat så måmga kineser som har en helt annan bild av Kina än vad du tycks ha. Så märkligt.

Lägg ner nu. Skaffa dig en blogg.

Daniel sa...

Re: kinesen

Intressant kommentarer...kul att se det finns kineser i Sverige som våga talar ut! Jag var med i demonstrationståget också! Bifogar ett vidoeklipp ifall du inte har sett.

http://www.youtube.com/watch?v=UrU3H2x1bDk

Daniel sa...

Såg dokumentärfilm från HardCash-production på kanal 9 nyss. Det som överraskade mig var att länder som fördömer Burma är också länder som investerar i Burma idag, d.v.s. England, Frankerike och USA. Dessa "Västländska representanter för demokratin och mänskliga rättigheter" har tydligen investert över 1,5 miljard dollar till juntan i Burma för att komma åt landet naturgas, sedan juntan tog över makten.

Det som var mest bisarrt var att dessa länder anklagade Kina för att kineserna inte tar sitt "ansvar" och sätter mer press på militärjuntan, trots att Kina inte på något sätt är involverat i "affären" om Burmas energi.

Catti Ullström sa...

Just därför lobbar vi ju mest mit svenska och franska företag...

Dock är Kina allt mer involverad i energisektorn. Man har tex landat det största naturgasprojektet hittills, Shwe Gas Project, och håller just nu på och bygger pipelines. Denna affrär kommer att bli juntans största inkomstkälla för minst 10 år framöver. Dessutom är Kina huvudimportör av teak, ädelstenar och metaller. Indien och Kina är de i särklass viktigaste aktörerna, också för att det är dem som tillsammans med Ryssland ger juntan politiskt stöd i tex FNs säkerhetsråd.

Anonym sa...

Re: "Det spelar ingen roll vad som står i lagen, om lagen i sig är illegitim (de mäsnkliga rättigheterna sätter jag alltid överst)."

Du använder en svensk måttstock när du pratar om lagen i Kina, vilket tycker jag är extreamt rascistiskt. Du ska inte tror att du kan bestämma över /tala om till oss kineser vad som är rätt och fel i Kinas lagtexten. Skulle ni västlänningar får skriva om det kinesiska lagen(det har ni redan gjort en gång förut 1920-30 talet) skulle ni endast förslavar oss ännu en gång.

Om du frågar alla hemlösa burmerneser så är svaret knappast att de sätter mänskliga rättigheter alltid överst. Utan mat och tak över huvud, samt lyckan!

Därför anser jag att de som tror att det mänskliga rättigheter alltid bör står överst i rummet är totalt dum i huvud!!! och de saknar både medkänsla för människor i länderna som de fördömer samt förståelse för "lyckan".

Anonym sa...

Glömde signerar "kinesen" efter mitt senaste inlägg.

Och så: Jag känner de flersta kineser i Stockholm och var med ordnade demonstrationen i April iår, "tyvärr" håller 99% av kineserna på det jag har sagt, så kommer inte med dina löjliga/lömska kommentarer om att kineser som du känner tycker annolunda än "vi".

/Kinesen

Catti Ullström sa...

Ok, jag ser överlevnad som en del av de mänskliga rättigheterna. Och att ens påstå att burmeserna inte skulle bry sig om MR, när tusentals dött för och miljoner kämpat för det är en grov förolämpning.

Det är sant att jag inte känner några burmeser i Sthlm. De jag känner bor i Kina. Det innebär inte att de inte finns.

Min poäng var för i övrigt mer att det liksom inte spelar ngn roll vem som känner vem när man diskuterar sånt här, den typen av argument är inga argument.

Mitt perspektiv på mänskliga rättigheter är mitt perspektiv. Helt klart. Och ändå anser jag att alla har de rättigheterna.

Den här diskussionen kommer aldrig leda någonstans och har inte med mitt inlägg att göra. Skriv på din egen blogg!!

Anonym sa...

Re: "Ok, jag ser överlevnad som en del av de mänskliga rättigheterna. Och att ens påstå att burmeserna inte skulle bry sig om MR, när tusentals dött för och miljoner kämpat för det är en grov förolämpning."

Men hallå där...har du läst ordentligt på vad jag skrev: "Om du frågar alla hemlösa burmerneser så är svaret knappast att de sätter mänskliga rättigheter alltid överst. Utan att det är mat och tak över huvud..." d.v.s. Jag har aldrig förnekat burmeneser kämapt för sin MR! (Det gör vi kineserna också) Utan det jag har sagt är att 99,999% av burmeneser sätter inte MR högst i rummet på det sättet som du gör. Därför tror jag inte MR löser överlevnadsproblem för burmeneserna, utan att där krävs olika typer av reformer och marknadsekonomin. Ökad stabilitet, välstånd i landet leder till andra positiva förändringar, bl.a. ökad MR.
Om du tror att kritiken mot Kina skulle förbättrar burmernesernas levnadsstandard så har du FEL!
Varför kritiserar du aldrig USA, GB eller frankrike, de "riktiga" skurkarna, om du älskar så mycket Burma? Varför riktar du in dina kritik främst mot Kina och nu Ryssland. Jag tolkar detta som att du är en sådan lösmk/hemsk person som gör dirty-propaganda-job åt dessa västländska stater.
För dig står självklart inte MR högst i rummet, utan att fördöma Kina/Ryssland är det viktigaste.

Det här diskussion ska lära dig något och det är bara en början. Vi kineserna är många här i Sverige, törs du bemöta oss ansikt mot ansikt, ord mot ord? Knappast! :=)


/Kinesen

Catti Ullström sa...

Vem är det som inte vågar bemöta den andra ansikte mot ansikte. Jag är inte den som är anonym...

Om du kollar mina andra bloggar inser du att jag främst kritiserar EU:s Burmalinje. Men Kina och Ryssland var de enda lände som lade in veto mot resolutionen i i FN:s säkerhetsråd, det går liksom inte att bortse ifrån.

Nu är den här icke-diskussinen slut. Skaffa dig en blogg eller håll dig till ämnet.

Hejdå.