torsdag 5 juni 2008

Mot Litauen, för Vitryssland.

Imorgon åker jag för första gången till Litauen, och det ska bli spännande på mer än ett sätt. Östra Europa är den just nu kanske mest intressanta delen av Europa att resa till, så att få komma till Litauen ska bli spännande i sig. Det är dock konferensen jag ska till som gör resan extra spännande. Jag ska nämligen på Media Bar Camp som är del av ett demokratiprojekt i den europeiska diktaturen Vitryssland.

De fyra svenska partianknutna biståndsstiftelserna Svenskt Internationellt Liberalt Center, Centerpartiets Internationella Stiftelse, Palmecentret och Green Forum har ett gemensamt projekt för demokrati och mänskliga rättigheter i Vitryssland och det är i ansluting till detta som Media Bar Camp ska hållas. De flesta deltagarna kommer att vara politiskt aktiva vitryssar, men även litauer och ukrainare kommer att delta. Och vi. Den svenska delegationen består av två personer från varje svensk organisation. Mitt sosse-sällskap på resan är Hanna Hellström från S-studentklubben SSK (vilka de andra är blir en surprise).

Det vi kommer att syssla med är som namnet antyder mycket nya media (bloggande, podcasts, medborgarjournalistik med mera) och politiska kampanjer. Jag ska tala om politiskt kampanjande och "politisk mobilisering" via nya media, främst utifrån mina erfarenheter från Burmakampanjen. Lite nervöst, men jag hoppas det ska gå bra. Kul ska det bli i vart fall.

Jag hoppas det blir ett spännande utbyte av erfarenheter, och ser fram emot att träffa en hel massa spännande människor och lära mig en hel del om en region som jag inte känner allt för väl (det är ju knappast en hemlighet att jag är insnöad på Asien). Förhoppningsvis lär jag mig mycket som jag dessutom kan få nytta av också i mitt Burmaarbete framöver.

I övrigt:
Det här inlägget säger så oerhört mycket. I det här håller jag helt med denne gröne ungdom (och diggar att han bjuder på tal av Palme). Dessutom tycker jag om att det finns en del som ställer upp för Danielsson.

Bildt ut ur sandlådan!

Läs annat intressant om , , , , , , ,

6 kommentarer:

Havsglimten sa...

Stackars Palme vad hade han sagt om dagens sossar?

Catti Ullström sa...

Han hade säkert haft en hel del att säga, men jag misstänker att han knappast hade haft något emot att vi arbetade tillsammans med sossarna i Vitryssland, för en demokratisering av landet.

Jag tror inte heller han hade haft något emot att vi jobbar med Burmas demokratirörelse i deras kamp mot den junta Palme sålde vapen till. Faktiskt.

Havsglimten sa...

Du har rätt...jag tänkte mer på det som händer i vårat land.

Catti Ullström sa...

Nej, det händer mycket skit i Sverige, även om sossarna knappast kan beskyllas för allt. Dessutom är arbetarrörelsen stor och spretig, och det finns delar som fungerar både bättre och sämre...

Som står ovan fältet du lämnar kommentarer föredrar jag att du i kommentarsfältet håller dig till det ämne inlägget berör. :-)

"Anonyma kommentarer är trist men tillåtes, rasism och dylikt ännu tristare och sådana kommentarer går bort. I övrigt är det roligt med oliktänkande. Diskussioner tenderar att bli mer givande så. Men var goda och håll er till det ämne inlägget berör."

Kraxpelax sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Catti Ullström sa...

"Kraxpelax", Peter, det är som jag tidigare skrivit inte ok med kommentarer som inte anknyter till mina inlägg. Det är definitivt inte ok att posta hela uppsatser i mitt kommentarsfält. Du har ju en egen blogg så skriv där istället, om du nu inte får så många läsare bör du kanske fundera över varför.

Som sagt, kommentera gärna vad jag skrivit inte om. Dina egna debatter får du ta på din egen blogg.