söndag 8 juni 2008

Nya Media och Murarna.

Precis hemkommen från Litauen och från en fantastisk helg med journalister och politiska aktivister från Litauen, Ukraina och framförallt från Vitryssland. Media Bar Camp överträffade helt klart mina förväntningar och jag är så fylld av nya intryck att jag är alldeles matt.

Vi var sex svenskar: Jag och Hanna från S-studenter, Hannes och Johan från Liberala Studenter, Paula som jobbar i med ett svensksponsrat Vitrysslandprojekt i Litauen samt vår delegationsledare Amanada från SILC.

När jag fått lite sömn och vila kommer det att bli några inlägg om några av alla de här nya intrycken. Just nu är det för rörigt i mitt huvud för att jag ska kunna formulera mig. En sak kan jag dock förmå mig att konstatera: Det är mycket märkligt att det är så tyst i Sverige om en förtryckande diktatur som ligger så väldigt nära.

Vitryssland är verkligen så nära, men ändå så långt borta. De där osynliga murarna som byggts upp kring det slutna landet gör avståndet så mycket längre. Med nya media, sa den man från det gröna vitryska partiet som var huvudmannen bakom Media Bar Camp, kan vi göra den muren lite lägre, och göra avståndet lite mindre.

Jag är övertygad om att han har helt rätt. Rätt fantastiskt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: