onsdagen den 11:e juni 2008

Vad händer med min gamla födelseort?

För ett par dagar sedan blev en man skottskadad och en man dödad i min gamla födelsort, Grums i Värmland.

Grums, där fortfarande en stor av min släkt bor, är en typisk värmländsk bruksort där bruket och det andra (mindre) bruket står för mycket av sysselsättningen. Pappersbruket Gruvön
har präglat bilden av Grums (Grums som för i övrigt betyder bottenslam...) för mig och för många andra. Som liten fick jag snabbt lära mig att lukten från fabriken inte fick fnysas åt eller klagas på, efter som "det lokter pengar".

Precis som Töcksfors, där jag brukar husera på somrarna, är Grums en ort som klarat sig sådär i modern tid, och kriminaliteten har ökat mycket sedan jag lärde mig gå på smågatorna runt familjens lilla radhus. Dödsskjutningen är bara ytterligare bevis för att så är fallet. Det är sorgligt, och det är oroväckande.

Jimmy Sand (som uppenbarligen också kommer från Grums) skriver bra om detta på sin blogg. Läses!

Media: VF, SvD, Aftonbladet

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

6 kommentarer:

jimpan sa...

Tack för länken! Jag tror till och med att vi kan ha gemensamma släktingar, via ingifte åtminstone (vilket kanske inte är så överraskande på en ort som Grums). Fast jag visste inte att du var därifrån.

Apropå ortens namn skrev en kompis på Facebook-gruppen The People of Grums:
Grums är en av Värmlands äldre socknar och omnämns första gången 1357 "Gromsherz". /.../ Namnet Grums är en förkortning av det ursprungliga Grumshärads socken där härad står i en äldre betydelse "bygd". Förledet Grums innehåller säkerligen Grumsfjordens namn, vare sig denna ursprungligen hetat Grum "vild, rasande" eller innehåller stammen Grums i Grumsig "grumlig".

Så det är inte säkert att namnet har att göra med "bottenslam". Talesättet att "det lokter pengar" känner jag däremot alltför väl igen. ;-)

jimpan sa...

Förresten går det väl inte så dåligt för Töcksfors? Hade för mig att det var något slags IT-boom där, pga närheten till Norge, och på Wikipedia ser det ganska uppmuntrande ut.

Catti Ullström sa...

Nej, det går numera helt ok för Töckfors pga Norge, det är sant. Fast it-boom vet jag inte. Trodde det var köpcentret som drog in pengar. Och det faktum att många jobbar i Norge.

Appropå namnet så tror jag inte det från början kommer från bottenslam. Ingen kan väl vilja döpa en ort till bottenslam... pr-mässigt är det ju inte särskilt smart. Fast slår man upp det i SAOL står det likväl bottenslam...

Anonym sa...

Grums och ett antal andra bruksorter i värmland korades nyligen, av tidningen fokus, till sveriges sämsta platser att leva på. Okej, det var ett par orter utanför värmland med på 10 sämsta men vi var i vart fall överrepresenterade.

Anonym sa...

Hej hopp.

Som kvarboende grumsing och stônig lokalpatriot måste jag skriva några rader.

(De här inläggen är ju så kul att man kiknar!)

1. "Kriminaliteten har ökat". Ja, i Grums oxå! Vart har den inte det jämfört med 10-15 år tillbaka? Tror ni problemen i Karlstad, Stockholm eller Göteborg var större eller mindre 1992???

2. "Grums=bottenslam". Där blev åtminstone förvirringen korrigerad i ett av svaren. Frågan är bara hur mycket ni går igång på följande ortsnamn; Trosa, Fittja, Mensträsk, Bögebacka och vad det betyder i ordlistan???

3. "Pappersbruk och lukt". Ja, jisses. Eftersom ni är härifrån så har ni naturligtvis koll på Skoghall, ursäkta, Hammarö?!? Hör väldigt sällan att det luktar på denna Värmlands gräddhylla - och där finns exakt samma industri. (Sen så stämmer det att det luktar runt pappersbruk i bland, men mycket mindre och mer sällan än för 10 år sedan.) Dessutom - sluta förakta svensk basindustri, snälla. Vår BNP hänger till stor del på den och ALLA kan inte vara konsulter med Stureplan som bas.

Tidningen Fokus och deras ranking orkar jag inte ens hetsa upp mig på. Eller, det orkar jag visst, det:

a) följande kommentar från Lüüli Lundvall Klebe, boende i "vinnarkommunen Danderyd" ur Fokus nätupplaga, säger väl allt: " – Vi som bor här är en annan sort, en klass för oss själva. Det ger god sammanhållning." Tjenare...

b) Inser ni att bland de "självklarheter" som mäts för att ta fram det bästa stället att bo på i Sverige hos Fokus bl.a är "Antalet serveringstillstånd" och "Nettoförmögenhet"? Relevant? Ja, och kanske antalet moderater per kvadratmeter? Högt antal ensamstående mammor och arbetslösa lär nog dra ner betygssnittet, va?

Sammanfattningsvis kan man helt klart säga att Grums har mycket att göra.

Det första är att åtminstone få alla som bor här att vara stolta över det som finns.

Det andra är att få er exil-grumsingar att sluta med er ryggmärgs-jantelag som per automatik måste racka ner på Grums så fort det ges tillfälle...

Vi hörs - ha en mysig och trevlig höst, både bloggare och inläggare.

- Gla och go Grumsbo -

zusi sa...

jag tkr det dr folk titt som tätt i grums