tisdag 15 juli 2008

Dua för jämlikhet!

När sångerskan Linda Bengtzing igår (enligt uppgift från skvallerblaskan) duade kronprinsessan Victoria steg hon i rank. Jag vet att vi inte får, jag vet att vi inte ska, jag vet att vi inte ens förväntas nia henne, uatn ska tala till henne i tredje person. Jag tycker det är absurt.

Du-reformen är en av mina svenska favoritreformer. Människor är människor. Ålder eller klass ska inte spela roll för om jag kallas ni eller du, för vem jag får kalla ni eller du.

Det finns i Sverige idag människor som föröker ogöra du-reformen. Som börjat nia vissa för att vara artig, för att visa respekt. Försäljare gör det ofta (i vart fall på telefon) och i skrift förekommer det titt som tätt. Jag oroas och irriteras över den här utvecklingen. Det är artigt att dua. Att dua vem som helst. Människor är vi alla och oavsett samhällsställning är vi jämlikar. Du-reformen och duandet är ett uttryck för jämlihetstanken. Det är de facto jämlikhet i praktiken.

Jämlikhet är den yttersta formen av artighet.

Kungahuset var de enda som undantogs du-reformen. Dem får vi fortfarande inte se som jämlikar. Det är fel och helt inkonsekvent. Bengtzings kommentar av gårdagens duande av kronprinsessan är däremot helt konsekvent. Hon säger: "Jag talade till henne som om vi var två människor". Just det, precis så.

För detta duande får Bengtzing pisk av etikett-experten Magdalena Ribbing, mera känd som den elitisktiska, konservativa kulturens väktare (vars etikett-bok någon i min familj en gång tyckte jag behövde ha...). Ribbing tycker att duandet är helt oacceptabelt. Men vem tusan är Magdalena Ribbing att säga till dig och mig vem som är vår jämlike? Vem ger henne rätten att sätta sig över oss och peka ut vem som är lite mer människa och vem som är lite mindre människa?

Tycka får hon, Magdalena Ribbing. Men jag förbehåller mig rätten att inte lyssna. Hoppas Bengtzing står på sig och gör detsamma.

I övrigt:
Brandow presenterar citat och på Alliansfritt Sverige diskuteras ny grundlag och integritet. Dalunde tycker att sedlarna är ojämställda och jag tycker fortfarande att de borde göras mer sexistiska. Och jag sökte jobb idag. Nervöst som satan i gatan.

Läs annat intressant om , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

http://www.monarkin.blogspot.com/

Outsorucing lagen i HD= har jag, vi nytta av våra skattepengar (idioten har ju begärt nya pengar till bröllop)

tex norska kungahuset har ju gjort mer (norge dubbelt så rikt även om man räknar bort oljesektorn- dubbelt näringsliv - nyligen fick maten rfid märkning av am företag)

outsoruca kungahuset (obsolet lag som jag argumenterat kring)

företräda även sverige

Anonym sa...

skrev
kungens kurva= bordell för flickorna (är ju över lagen så lagen kan ju göra som den vill, vara drottningar och så norska kungahuset istället)

och kalle och silvan som macdonaldspersonal (skjutjärn som man skjuter i taket å får betjäning)

demokratiskt= trycka på knappen

s har lite humor
eller är klasshatet för ljumt

vad dom gjort innan

http://www.monarkin.blogspot.com/


skulle skrivit på andra bloggar

Anonym sa...

Det här är inte okay!!!!!!!!!!!!!!

Dua folk kan man göra om man känner vederbörande oavsett kronprinsessa eller kreti och pleti, annars så använder man Ni, efternamn eller titel.

Nån stil måste det ju vara.

Beelzebjörn sa...

Du... Anonym?
Kungen kom hem från Brunei, och pratade om hur sultanen hade en fin och öppen kontakt med sina undersåtar.

Undersåtar...

(Ja, han har faktiskt använt det uttrycket... även vid senare tillfällen...)

Undersåtar!

Kom hit och kalla mig undersåte, ers majestät, så ska du bli duad som du aldrig blivit duad förut.

Stava till a-b-d-i-k-e-r-a

Catti Ullström sa...

anonym: jag föreslår att du iaf håller lite koll på svensk historia innan du lämnar hokuspokus-kommentarer. du-reformen genomfördes under 60-talet.

välkommen till framtiden!