måndag 28 juli 2008

Hur korkade är de på FRA?

Det är en uppriktig fråga. FRA har nämligen JK-anmält bloggaren Henrik Alexandersson. Anledningen är den lista över FRA-övervakade svenskar som Alexandersson för ett tag sedan publicerade på sin blogg. Listan innehöll namn på svenska medborgare som aldrig dömts skyldiga och vars kontakter med livsfarliga terrorister och andra destruktiva element (för att använda den burmesiska juntans favvo-uttryck) inte bevisats. Publicerandet av listan har dels fått ett antal listade svenskar att anmäla FRA, dels har den fått FRA-minister Tolgfors påståenden om att FRA inte övervakar oss att verka löjliga och lögnaktiga.

Listan är ett bevis för att vi är övervakade, oavsett om vi har rent mjöl i påsen är vi nu skyldiga tills motsatsen bevisats. Listan visar att maktmissbruk är verklighet, även i vårt fantastiskt trygga land. Listan har gjort motståndet mot FRA ännu starkare och fått Tolgfors att framstå som en ännu större hycklare.

Och mitt i detta, när regeringen ses som Big Brother och FRA som Little Brother, anmäls en bloggare. Smart drag, FRA. Nu ökar förtroendet för er och för regeringen säkert snabbt.

Bloggat: Alexandersson, Falkvinge, Krantz, Kulturbloggen,
Media: Dagens Media, DN, SvD, Aftonbladet, Sydsvenskan,

Läs annat intressant om , , , , , , , ,

I övrigt:
Tycker jag att den här artikeln ställer viktiga frågor som vi inte kan eller bör ducka för. Det är sant att vi är mitt i en genomgripande förändring av hela vårt välfärdssamhälle som (s) i mångt och mycket medverkat till. Jag är enig med mig själv om att jag inte är nöjd med Sverige, inte som det var 2006 och definitivt inte som det är 2008. Att jag gillar höga skatter och en stor offentlig sektor är ingen hemlighet, men then what? Men vad vill vi nu och sen? Vad hvilja socialdemokraterna? Vilken är visionen/erna, vänner?

1 kommentar:

mike sa...

Regeringen begraver sig själva.

Fra var nog deras största misstag.

Nu får dom än mer motstånd och inrätta ett kontrolsamhälle.

Dom har ju lyckats ena folket genom Fra.

Man ser något posetivt i allt negativt.

Exponera Nwo
Fria FRA Fångarna.

Börjar låta som en guantanamo bay slogan.