fredag 4 juli 2008

Integritetskriget fortsätter

Idag är det fjärde juli. Den amerikanska nationaldagen då den amerikanska "friheten" firas. Jag skriver "friheten" för att frihet kan betyda så mycket och för att jag inte har samma definition som många amerikaner. Så på frihetsdagen kommer beslutet att Google måste lämna ut uppgifter om Youtube-användare till underhållningsföretaget Viacom. Jag vet inte varför de krävt uppgifter, men jag antar att det handlar om att kartlägga målgrupper. Hur är det möjligt att kommersiella intressen stå över vår personliga integritet? I "frihetens" land. På frihetens dag. Ironin är slående.

Om detta beslut står sig, för jag antar att Google överklagar, undrar jag vad det får för effekter. Är det okej att tvinga Google att lämna yut den här typen av uppgifter för kommeriellt bruk, när är det då mer okej? När det är okej att lämna till företag, är det då också okej att lämna till andra? Om det är okej att lämna ut uppgifter från Youtube, är det då okej att lämna ut från till exempel Blogger?

Jag bara undrar. Och oroar mig.

Bloggat: Kulturbloggen, Anna Troberg, Claes Krantz, Svensson, Mary, Heidbrink

I övrigt:
Är jag uppenbarligen dålig på det här med bloggsemester, men från och med söndag kommer det troligen att vara helt tyst en vecka. Men vi kanske ses på Gotland.

Dagens lästips är flera, och som vanligt börjar jag med lite läsvärt från den alliansfria bloggen. Enligt Fridén har regeringen, med Centern och Moderaterna i spetsen, helt stängt dörren för ytterligare integritetsskydd i FRA-lagen. Också helt i linje med frihetsdagen 4 juli. I ett annat inlägg argumenterar samma skribent lysandfe mot hårdare straff. Läses! På Burmabloggen skriver undertecknad om att bomberna kommit till Burma. På Danielssons Lakejer presenterar Daniel de senaste förändringarna i Svenska Akademiens Ordlista, vilka går i klassföraktets tecken. Palmås presenterar första artikeln om Gubbslemsprojektet. Karlberg diskuterar regimens självkritik och Charlotte har bilder från senaste FRA-demonstrationen.

Läs annat intressant om , , , , , ,

2 kommentarer:

Johannes sa...

skulle väl iof inte kalla independence day för frihetsdagen, snarare oberoendedagen eller oavhängighetsdagen. men det är att märka ord. :)

Catti Ullström sa...

Förvisso förvisso. Men frihetsdagen passade bättre till mitt inlägg. :-)