onsdag 30 juli 2008

Internationell (s)olidaritet sökes

Värmlands Folkblads sportdel har en intressant bild och artikel på framsidan idag. Bilden föreställer två kinesiska unga män som står i en grön märklig matta och gräver. Artikeln är skriven av Anna Lindbäck och har titeln "Ett katastrofalt problem" (tyvärr finns den inte på nätet, än). Underrubriken lyder "Fredrik Lööfs OS-segling hotas av grön algmatta i Qingdao".

Artikeln handlar alltså om OS-seglingen (min personliga favoritdel av OS, gammal seglare som jag är) och om att den hotas av giftalger. Dels skulle algblomningen förstås få effekten att seglingen blev både långsam och mycket tråkigare, men det skulle också kunna få allvarliga hälsoeffekter. Den som kommer i kontakt med vattnet riskerar nämligen att få svåra magproblem, ögonbesvär och hudutslag. Förhoppningsvis kommer det hela dock att vara ordnat till OS-starten eftersom tusentals kinesiska arbetare nu för hand plockar bort algerna. Dagarna i ända står de i giftigt vatten och röjer giftiga aljer, allt för att de Olympiska Spelen ska fungera, allt för att rika olympiadseglare ska slippa magsjuka.

Missförstå mig rätt, jag hejar på Lööf även om Tornadoseglingen är det jag tycker är roligast. Jag tycker bara att det är anmärkningsvärt att ingen påpekar det absurda i de kinesiska liv som offras för dessa Olympiska Spel. Jag misstänker att kinesiska arbetare inte är immuna mot giftalgerna, men deras hälsa spelar väl mindre roll.

Vi måste knäcka några ägg för att fixa OS. I det här fallet är äggen arbetarna som blir sjuka för att fixa seglingsbanan, bönderna vars mark blev konfiskerad för att fixa arenor, bönder och arbetare som tvångsförflyttats, skribenter som fängslats och några stycken som dött. Men OS handlar ju om fred och grejer, och de fattiga ska tydligen offras... Kanske slutar en fredssymbol vara en fredssymbol, ungefär när fredssymbolen börjar skörda liv.

Det är anmärkningsvärt att Socialdemokraterna i Sverige, Sveriges Arbetarparti, inte gjort nämnvärt för att uppmärksamma eller kritisera det som sker med arbetare och bönder i Kina i skuggan av OS. Om inte vi, som säger oss stå på deras sida, vågar tala högt om det som sker, vem ska då göra det. Moderaterna?

Läs annat intressant om , , , , ,

I övrigt:
Fler skriver om OS och Kina, däribland Deep.ed, Löwdin, Rasmus och Erixon. På Ekonomikommentarer diskuteras europeiska inkomstklyftor. Marlene skriver om en idiotisk trend och Charlotte tycker att jag har fel (fast jag tycker att jag har rätt och hon har fel, helt oväntat). Och till sist, Dagens VF-ledare handlar om Labours framtid och varför det går sisådär just nu. Jonathan missar inte chansen att feltolka och smutskasta meningsmotståndare och jag orkar knappt bemöta den typen av påhopp (som knappast främjar debatt överhuvudtaget). Vidare håller jag med ledarskribenten Amir Sajadi, Labour behöver en ny politik.

Inga kommentarer: