onsdag 2 juli 2008

Shame on you, tullen!

Inatt blev jag stoppad av tullen. Jag satt på nattbussen mellan Malmö och Oslo när vi blev invinkade och inrullade i en stor byggnad. Två tullisar och en tullhund kom på. Hunder letade knark och var smått speedad. Den sprang runt supersnabbt i bussen samtidigt som han eller hon svängde så hårt på svansen att det måste gjort ont. Nöjd knarkhund, med andra ord. När inget knark fanns att hitta gick vovven tillsammans med den ena tullisen ner för att kolla bagageutrymmet.

Den andra tullisen var kvar på bussen. Han gick allra längst bak i bussen och började gå runt och titta på resenärerna. Han frågade vissa vad de hette, vart de kom ifrån och vad de skulle göra i Oslo. En del fick visa pass. Han var hyfsat otrevlig, men det är kanske okej. Han måste ju verka tuff när han är tulltjänsteman. Jag fattar.

Alla som blev utfrågade var män som såg ut att ha utomeuropeisk bakgrund. Det fattar jag inte. Argumentet för tullrasismen är förstås risken för illegala invandrare. Men skulle inte jag lika gärna kunna komma från Polen? Tydligen räds de bara utomeuropeiska invandrare. Tydligen kan svenskar resa utan pass till Norge, så länge de ser tillräckligt svenniga ut. Shame on you, tullen!!

I övrigt:
Falkvinge är föga imponerad av Bodströms FRA-utspel. Alexandra tycker Demnert är charmig (eller kanske inte fullt så charmig). Karin gillar Obamas hållning i Burma-frågan. Fridén fortsätter sin fortfarande lika läsvärda analys av FRA-debatten. Johannes vill ha public service-skatt och Rayman vill få det förklarat som vore hon en träskpadda (inte helt säker på att jag kan bistå med den hjälpen...). Men jag försöker ignorera den där typen av påhopp, som tyvärr kommer allt för ofta från både blått och rött håll och som enbart är destruktiva för allt vad politisk debatt heter.

Läs även annat intressant om , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Polacker är med i EU och har all rätt i världen att resa inom EU. Har du helt missat det? Detsamma gäller för Bulgarer, Rumäner och Irländare. Tycker du inte vi ska ha några kontroller av utomeuropeer`? Är det rasism att stoppa illegal invandring?

Oscar Peterson

Catti Ullström sa...

Jo du Oscar, jag vet att de är med i EU. Men sist jag kollade var Norge inte med. (dock har de skrivit på Schengen) Men som jag skriver så kollade de inte pass på de flesta av dem de frågade ut, utan det handlade mer om bara otrevliga frågor. Det de frågade mest om var svartarbete, och i Norge handlar det då betydligt mer om östeuropéer än om utomeuropéer. Fiö skulle jag kunna vara amerikan, australienare eller israel, eller sydafrikan.

Att enbart fråga ut människor som med mörkare hår, ögon och hud, att enbart söka igenom deras väskor och helt ignorera oss andra, ja, det är rasism. Ful jäkla smygrasism, men likväl rasism.

Att du inte ser det beror kanske på din egen bakgrund.. Hade du kännt likadant om du varit en av dem som var misstänkt pågrund av ditt utseende? Jag är tveksam.

//Catti

Anonym sa...

Det kan ju vara så att det kommer fler illegala invandrare från just länder där folket har det utseende du beskrev. Tror du att detta kan vara skälet till att man frågade ut dessa? Kense det inte har att göra med rasism, utan mednationell självbevarelsedrift.

Många invandrare känner idag att den illegala invandringen leder till att många jobb som skulleha gått till invandrare, nu blir svrtjobb och ges till de illegala. Många invandrare är hjärtligt trötta på att detta pågår, för det minskar möjlighetrna för dem att få ett vitt jobb. Idag kan en illegal invandrare jobba för 20 kr/timmen för sin egen överlevnad. Att stoppa illegala invandrare är ett måste.

Jag tycker givetvis att sunt förnuft måste råda över dina känslostormar när alla inte blir lika behandlade. Trots allt är det troligare att du är en svenska än en amerikan (och än mindre troligt är det att en amerikan skulle sluta som svartjobbare i Norge). Att de tittar lite extra på svarthåriga från Sverige, beror på att vi har nedmonterat vårt gränsskydd så pass mycket att det tblivit en fara för våra grannländer. Det är skandal om något.

Sen tycker jag att du borde skänka en tanke till de invandrare som inte får jobb, bara för att våra politiker inte anser att utvisningar ska verkställas. Mellan 10 000 och 30 000 illegala invandrare finns idag i Sverige. Som sagt - många jobbar svart och tar därmed jobb från legala invandrare. Det tycker jag är fel.

Men forstätt du att kämpa för att norska tullare ska ställa samma frågor till svenskar som till araber. Det går säkert bra. Som tur är (för Norge) har inte samma destruktiva tankar som råder här, annu nått dit.

Och nej - det de gjorde var inte rasistiskt. Rasism är något helt annat. Nämligen när man anser att ens egen "ras" är evolutionärsmässigt överlägsen andra "raser". Det är inte att fråga utomeuropeer om deras skäl till inresa.

Oscar P

Catti Ullström sa...

Så Oscar tycker då att man i stort sett aldrig ska använda ordet rasism, eftersom det inte finns olika människoraser? Kan det inte vara så att det skett en begreppsförskjutning? (Fiö så skedde den förskjutningen för rätt länge sedan, då man började tala om kultur-rasism).

Och jag tycker du har så fel. De kollade som sagt inte passen, utan det handlade mer om trakasserier. Det hade varit fullt normalt och fullt möjligt, att fråga alla oss som var på bussen. Vi var trots allt bara högst trettio.

Fiö har Norge problem med illegal invandring från Östeuropa. Men jag skulle inte kalla det stora problem eftersom att den illegala invandringen till Norge generellt är mycket liuten, liksom den legala invandringen till det land som idag präglas av rasism.

Och när du skriver "Men forstätt du att kämpa för att norska tullare ska ställa samma frågor till svenskar som till araber. Det går säkert bra. Som tur är (för Norge) har inte samma destruktiva tankar som råder här, annu nått dit." antar jag att du menar att det är tur att rasistiska Framstegspartiet är Norges största parti, och att det är synd att det inte gått lika bra för Sd... eller?

Anonym sa...

Du får anta hur mycket du vill Cattis, men jag är säker på att "tullisarna" som du lite föraktfullt kallar dem, är långt bättre lämpade än du när det kommer till att bedömma vilka som är potentiella illegala invandrare. Förstår du inte hur absurd tanken är att tullarna ska kolla ALLA. Ska de göra samma sak närde misstänker att någon har narkotika på sig? Stoppa alla, visitera alla. Det vore verkligen slöseri med såväl tid som resurser. Men du tycker det är viktigare att inte riskera att bli kallad för "rasist" för att man gör sitt jobb. Dina tankar skrämmer mig, Cattis. Du är upenbarligen PK bortom all räddning.

Catti Ullström sa...

Nej, det är inte absurt att kolla leg på alla. Det gör de på varje check point i Thailand, så varför inte på gränsen.

Vad som inte är rimligt är att svenskar behandlas olika beroende på hur de ser ut.

Piunkt slut!

Anders Nilsson sa...

Hej Catti, din bild av den norska tullen stämmer. Jag har själv passserat den 12000 gånger och sett detsamma. Jag träffade en gång systern till en kompis, och hon, en hygglig och vanlig norska, arbetade på tullen. "Alla vi tar med narkotika är afrikaner. Därför kollar vi alla därifrån." sa hon. "OK", sa jag, "ge mig fem minuter så ska jag fixa precis vad du vill ha, koks, speed säg själv. Och säg mig sedan hur det kom in i landet." Hon teg. Det är inte alltid att förutfattade meningar är rätt kompass. Varken för tullen eller för andra.

Per Adauktusson sa...

Under en verklig Tågluffning sommaren 1981 med SJ INTER RAIL 2 Klass SVERIGE kom vi 5 Gymnasister [2 män + 3 kvinnor alla svenska medborgare UNDER 26 år] från Landet Sverige till orten Brindisi i Italien med Fartyg och den lokala Italienska Tullen med riktiga Knarkhundar letade efter riktigt Knark bland tågluffarnas bagage men fann inget Knark alls (ELLER DITLAGT AV ELAKHET). Flickorna var vettskrämda och skrek muntligen nästan rätt ut av skämselhicka inför mig personligen.

KRAV: Fram för riktiga SVENSK TALANDE Tullhandläggare även i Landet Sverige trots begränsade EU-Medel till verksamheten.