lördag 19 juli 2008

Stoppa den kristna terrorismen!

Det är ingen hemlighet att jag inte gillar användandet av terroristbegreppet, framförallt då kampen mot denna utpekade terrorism nästan alltid ställs över demokratiska och mänskliga rättigheter. Vad är terrorism? Det är en svår fråga att svara på, men många brukar hävda att det är våld mot och dödande av oskyldiga civila i syfte att uppnå ett politiskt eller religiöst mål. I så fall menar jag att vi missat de värsta terroristerna av alla, de kristna avhållsamhetsterroristerna:

För några dagar sedan rapporterade SVT om hur rapporter från Uganda visar att det amerikanska biståndspengar har motsatt effekt. Satsningarna på avhållsamhetspredikande hiv-arbete har lett till att hiv-spridningen nu åter ökar i Uganda, som i övrigt är ett av de afrikanska länder som lyckats bra med sitt hiv-preventiva arbete.

Den kristna avhållsamhetsdoktrinen ställer till problem överallt i världen där det finns. Den stigmatiserar de smittade, den gör kondom tabu, den dömer människor som gillar sex att skämmas och den bidrar till att smittan ökar. Hiv är en pandemi, och de som systematiskt arbetar för avhållsamhet och mot det bästa sättet att få smittan under kontroll, det vill säga mot kondomanvändning och sexuell frihet bidrar direkt till att detta dödliga virus sprids. De bidrar och är medskyldiga till detta dödande.

Eftersom begreppet terrorist idag används tämligen sporadiskt för all möjlig otäck aktivitet med dödlig utgång ser jag ingen anledning att inte kalla dessa kristna fundamentalister som terrorister och deras medhjälp till dödande för terrorism. Kristen terrorism är lika illa som vilken annan terrorism som helst, och dödar i detta fall mer effektivt än de flesta andra terrorvarianter.

Först ut på min terrorlista är den terrorgrupp som orsakar död och elände varje år längst gränsen mellan Thailand och Burma. Med hjälp av miljontals amerikanska dollar årligen förhindrar de effektivt att de fattiga burmeserna längst gränsen får hiv-epidemin under kontroll. Terrorgruppen ifråga är World Vision och beviset för terroraktiviteterna finns här. Frys deras tillgångar snarast!!


I övrigt:
Det blir en hel del bloggande på den alliansfria bloggen nu, men jag hoppas att ni ursäktar att min egen blogg blir lidande av detta. Idag har jag också skrivit på Burmabloggen, och fram till den 8/8, tjugo års dagen sedan massakrerna i Burma, har jag tänkt uppdatera den lite oftare. Så glöm inte att hålla utkik där!

Och för den sosse som är sugen på att arbeta praktiskt för demokrati och frihet finns nu möjlighet att arbeta som Burmautskottets volontär längst den thai-burmesiska gränsen. Jag har själv gjort det under ett halvår, och det är det bästa jag någonsin tagit mig för. Läs annonsen, här.

13 kommentarer:

Oscar Peterson sa...

Bra rutet! Avhållsamhetsdoktrinen som den kristna högern lanserar, verkar uttänkt för att sprida AIDS. Denna farsot måste, ur ett globalt perspektiv, bekämpas på det bästa sättet, vilket givetvis är kondom och uppgradering av kvinnors status. Inte att förespråka naturfientliga beteenden. Sex måste ses som en fri rättighet som ska praktiseras på lika villkor. Att inbilla sig att man kan förneka en nation denna njutning är groteskt och leder bara till misslyckanden.

I en global värld måste vi se även till vår egen hälsa, inte minst därför är kondomelansering viktig. Att USA plöjer ner enorma pengar i motsatt metod (flera hundra miljarder dollar) är vanvett och måste stoppas.

Kämpa på.

dockhus sa...

Påven till Guantanamo?

Christina Meltin Westerlund sa...

Jag instämmer i det mesta du skriver. En sak skulle jag dock gärna vilja påpeka. Det är inte kristendomen i sig som bedriver terror. Det är människor som gör det i kristendomens namn. Det är en väldig skillnad faktiskt.
Önskar dig all lycka i alla dina uppdrag.

Erik Laakso sa...

Du har blivit utmanad.

Catti Ullström sa...

Christina: Jag skriver faktiskt ingenstans att det är kristendomen som gör detta, däremot görs det i kristendomens namn. Och påven är en av terroristerna, kanske den värsta av dem alla (om inte laura Bush är snäppet värre).

Att jag väljer att kalla det kristen terrorism är dels för att det görs i kristendomens namn, men framförellt för att vi ALLTID talar om muslimska terrorister. Jag har läst såväl Bibeln som Tanak och Koranen, och Koranen är den fredligaste av dem. Ingen religion uppmanar till terrorism (jihad betyder snarare helig kamp än heligt krig, många tolkar jihad som ett missionsbudskap), men ändå beter sig många som om islam gjorde det.

Oscar: Jag hatar att de har så mycket pengar... dessa avhållsamhetsterrorister. Jag menar nästan allvar när jag säger frys tillgångarna snarast...

"dockhus": Why not? Utan rättegång, förstås.

Erik: Jag ska genaste kika på detta och se om jag vågar...

//Catti

Christina Meltin Westerlund sa...

OK Catti! Det köper jag!
Instämmer helt i dina tankar här!

Kraxpelax sa...

Jag är nog så rättrogen katolik, men jag tycker att i den mån kondomer verkligen bidrar till att minska HIV-spridningen, ska man tillstädja det. Alltför många katoliker har ett alltför primitivt synsätt.

Ökad kondomanvändning är ETT sätt att motverka HIV. Den aspekten bör i praktiskt handlande väga tyngre än en moralteologisk princip, som är i grunden riktig, men som befinner sig på alltför stort avstånd från människornas konkreta liv för att diktera ett politiskt handlande.

Sedan får man undersöka saken noggrant. Vad utvecklingen i Uganda beror på vet jag inte själv i detalj, så jag avstår från att yttra mig därom.

Det finns mer allmänna synpunkter. Kondomer är INTE ett särskilt effektivt skydd mot HIV. De ger säkrare sex, inte säker ses.

Analogt får man se på övriga strategier. I den mån avhållsamhet motverkar HIV-spridning ska man naturligtvis främjda det. Annars är det inte smittskydd som är agendan, utan någonting annat.

Allt tyder vad jag vet på att bästa smittskydd kommer av ett samlat grepp med problemangrepp ur flera vinklar. Kondomer är ETT viktigt redskap här, livsstilsomläggning en ANNAN. BÅDA behovs.

Det är den linje som drivs av kompetenta katolska hjälporganisationer. Vi ska komma ihåg, att det här är egentligen helt och hållet en MEDICINSK fråga. Moraliska sybpunkter hör egentligenb inte hit.

Sedan är det här LEKMÄNNENS sak att hantera. Präster må hålla sig till sitt och till det de kan, och ska inte lägga sig i saker utanför den egna sfären.

Kraxpelax sa...

Det finns behov av största klarhet här, så jag skall förtydliga mig.

Jag stödjer det preventivmedelsförbud som framläggs senast i encyklikan Humanae vitae.

Människornas fria val skall inte på något sätt förhindras eller försvåras. Kyrkan må hålla fast vid sin principiella syn, men må även avstå från politik i denna fråga.

Människor ska INTE utsättas för påtryckningar att avstå kondomer, distrubution av dessa skall ej förhindras eller försvåras på något sätt, och smittskyddet skall entydigt sättas i förgrunden och överlåtas på kompetenta lekmän som kan sin sak.

Det är i allra högsta grad önskvärt att kyrkan klargör detta. Vi har sett alltför mycket medelmåttig otydlighet från hierarkin, vilket bäddar för mycket otrevliga missförstånd.

Kraxpelax sa...

Oscar peterson är ju oseriös och har inte gjort sig mödan att undersöka fakta, vilket är hur lätt som helst med dagens internet. När han tvärsäkert uttalar sig om vad som "givetvis" är bäst vet han alltså inte vad han pratar om. Det är känslotänkande och intellektuell slapphet.

Ugandas framgångsrika HIV-prevention är INTE en följd av ensidig kondompolitik utan av just ett sådant samlat grepp jag förespråkat, det s k ABC-programmet.

Fallet Uganda klargörs i t ex följande länk:

http://cattiullstrom.blogspot.com/2008/07/stoppa-den-kristna-terrorismen.html

som bör läsas ordentligt åtminstone av dem som mer angelägna om konkreta resultat än om att driva högröstad propagandakampanj för en egen, redan på förhand intagen ståpndpunkt utan saklig grund.

(Den amerikanska högerkristendomen har jag följaktligen inte mycket respekt för, den heller.)

Kraxpelax sa...

Oj kopieringen fallerade så länken blev fel. Här är den:

http://www.avert.org/aidsuganda.htm

Kraxpelax sa...

För övrigt har vi ju stora problem på betydligt närmare håll, men härom råder minsann största möjliga tysssssstnad.

I Sverige har kondompolitiken misslyckats. Kondomer säljs som aldrig förr, samtidigt som könssjukdomar ökar som aldrig förr!

Det är väl så att sexkontakter nästan uteslutande sker i samband med alkoholförtäring. Spriten in och vettet ut. Gummin funkar inte i fyllan och villan, det blir för struligt.

Det har väl om någonting med livsstil att göra. Ta t ex vår porrkultur som svämmar över alla bräddar och definitivt påverkar människors sexualvanor i högsta grad, vilket framgår av allmäna diskussioner på olika internetställen. Porren utgör ju i sak propaganda för dödligt sexbeteende, inte sant.

Problemet är att nyanserade förslag att förbättra läget systematiskt bemöts, inte md argument, utan med avsnäsning, avsiktligt missförstånd samt hånfulla, sakligt tomma floskler som "moralpanik".

Därför finns det all anledning att se mörkt på svensk framtid och det beror sannerligen INTE på "kristen terrorism" i vårt genomsekulariserade samhälle.

(Inom min egen kyrka har vi förfärliga missförhållanden som på senare tid visat sig. Jag tänker på den ändlösa raden av sexskandaler. Här krävs sannerligen utrensning, eller lite mer av "kristen terrorism" om man så vill!)

Catti Ullström sa...

Okej, för det första var det kansk lite väl många och långa kommentarer från samma person här.

Hela blogginlägg gör sig bättre på dina egna bloggar och det är lite märkligt att du länkat till mitt inlägg i en kommentar till samma inlägg. Dessutom är du ibland en del off topic. Jag antar alltså att detta är massinlägg och sådana undanbedes vänligen.

Hur som helst.

Fria preventilmedel är en del av lösningen och även om kondomer inte skyddar 100% så hjälper det tillräckligt. Speciellt eftersom avhållsamhet är en dystopi (eller utopi för vissa) som aldrig kan fungera.

Sedan menar jag att sexuella rättigheter och avstigmatisering är det som krävs.

Rätten till vår egen kropp och insikten att hiv faktiskt inte är så farligt är "räddningen" om man vill kalla det så.

Hiv är här. Med dagens mediciner kan vi leva med hiv utan att få aids (om man kunde tvinga patentinnehavarna att sänka priserna skulle även fattiga få medicinerna). I en värld där vi inser att vi alla lever med hiv, oavsett om vi är smittade eller inte är det en del av vårt samhälle nu, avdramatiserar vi och gör det enklare för de smittade att vara öppna och ärliga. Först då kommer folk att våga testa sig i stor utrsträckning och först då kan vi komma till rätta med HIV-problemet.

Ditt snack om livsstilsomläggning och monogamio är sådant prat som mördar. Och jag menar helt och fullt allvar med detta.

Att säga att kondom är för krångligt är okunnigt, det handar också här om att vi måste avdramatisera så att kondomen och dess användning normaliseras. Det måste vara ok för alla, även för unga tjejer, att ha kondomer i plånboken.

//Catti

Kraxpelax sa...

Hörrudu, det är faktiskt HÄR diskussionen förs, och inte på mina egna bloggar. Men om du inte tål att bli motsagd, skall jag respektera det.

Over'nout