tisdag 12 augusti 2008

Studentbostadskris i Stockholm!

Ifall någon missat det så är det rekordsvårt att hitta studentbostad i Stockholm, eller bostad överhuvudtaget. För många av oss innebär det att jobb blir det enda alternativet, eftersom att de lägenheter som finns är för dyra för att betalas av studiemedel.

Om detta skriver DN idag. Och undertecknad är intervjuad som bostadslös. Och kommer nog inte fortsätta plugga i höst.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

I övrigt:
Är jag helt enig med Jonas Morian angående det av FN-föbundet föreslagna "rasismförbudet". Farlig väg att vandra.

13 kommentarer:

johannes sa...

Bra artikel, du sa kloka saker. Betyder det här att det där inlägget om stadsplanering/bostadspolitik är på gång...?

ps. fra-listan med personnummer, är den verkligen pul-itiskt korrekt? ds.

Catti Ullström sa...

tack och kanske kommer det där inlägget snart. måste ju finna något klokt att säga först.

angående fra-listan så är det kanske inte helt korrekt, men mer korrekt än att de listats från början.

catti

Lars (fd student) sa...

Hej, har du sökt på något annat ställe än sssb? Man behöver ju inte bo i särskild studentbostad om man pluggar. Det finns lägenheter att hyra om man inte är så extremt kräsen om läget. Jag började plugga 2000 och fick köa 18 månader innan jag fick rum på Lappis, men det var inga problem att hitta 2:a-hands lgh i sätra/skärholmen under tiden. Dags att anpassa sig till att vara fattig student i några år. Kolla blocket.

Anna U sa...

Det är inte så lätt på blocket heller nuförtiden. Studiemedlet är på 7100 kr typ och de flesta lägenheter kostar 5000 kr/mån att hyra - för en etta. Plus ett par månaders deposition. Du kan ju kolla på blocket. Det du möjligtvis kan få är att bo inneboende för några tusen i månaden - och det kanske inte är så kul i längden.

Så höj studiemedlet & bygg studentbostäder!

Catti Ullström sa...

Lars: Jag har varit student i ett par år så jag är van. Jag har dock bott i Malmö där det är möjligt att få tex andrahandslägenheter, vilket det knappt är i Sthlm. Som Anna skriver kostar de flesta lägenheter på blocket runt 5000, ibland mer och ibland mindre. De som kostar mindre är extremt få, och trycket är högt så de går på en gång. Kötiden i Sthlm har fördubblats på ett år. Det är rätt lätt att förstå att det innebär ett ökat söktryck vilket bland annat trissar upp priserna på 2:a handslägenheterna så att de som har mkt pengar eller som jobbar extra har råd.

Studier är en heltidssysselsättning. Vi måste kunna syssla med det på heltid.

Att betala 3500 för en skrubb eller ett litet rum hemma hos någon annan är intye ett bra alternativ. Så är det bara.

Kanske är det så att saker och ting förändrats sedan du var student (tex har bevisligen priser och löner stigit betydligt snabbare än studiemedlet ökat). När 1 av 5 studenter väljer bort Sthlm pga bostadssituationen är det ett problem. Påstå inget annat!

//Catti

Lars (fd student) sa...

Visst är bostadsbristen ett problem, jag ville bara bidra med lite tips. Jag har bekanta som har fått tag på 2:a-hands lägenheter i bra läge (Solna/Sumpan) för ca 3500 men givetvis är det mycket svårare nu innan terminsstart. Man får ha flyt eller söka sig längre bort.

På längre sikt så är det den generella bristen på hyreslägenheter som man måste göra något åt. Jag har bott utomlands ett par vändor, bla som student, och har aldrig haft problem att hitta bostad. Skillnaden är att det har varit städer med oreglerade hyresmarknader. Kan man tjäna pengar på att bygga hyresrätter så byggs det. Större utbud sänker priset generellt, förutom mitt i city såklart. Men där är det väl inte precis billigt idag heller.

Charlotte Wiberg sa...

Vad tråkigt om du inte kan plugga p g a bostadsbrist. Så borde det inte få gå till! Särskilt inte som alla politiker brukar vara rörande överens om hur viktigt det är med utbildning.

Mary sa...

Du håller väl ögonen på SSSB:s sista minutenbostäder Cattis. Min son fick en på en eftermiddag - det var förvisso för ett par år sedan. Det gäller att hålla koll bara, varje dag.

Kanske att det finns något här?

http://www.sssb.se/index.php?page=sok_ledigt

Havsglimten sa...

Vi förstår det är ett elände i stockholm,hoppas det löser sig till slut.

Catti Ullström sa...

Tack!!

Och ja, jag håller flera ögon på siata minuten-lägenheterna. Men det är tufft, mycket tufft.

//Catti

Mary sa...

Hur har det gått med ditt bostadssökande Catti? Min son har just lämnat sin i helgen så jag kom att tänka på dig.

Han hade en liten 1:a i bostadföreningen FReja i Täby. Lite Bullerby över det stället. Men visst är 3500 spänn i månaden djäkligt dyrt...

Catti Ullström sa...

Det går trögt...

Hur gör jag för att söka din sons , finns den på nätet eller kan jag maila någonstans?

TACK!

//Catti

roberth sa...

Det är er politik sk planekonomi som skapat bostadssituationen!