tisdagen den 2:e september 2008

Att digga Obama.

Jo, jag gör ju det. Jag kan inte hjälpa att jag följer kampanjen med nästan lite märkligt intresse. Så här följer mina något flummiga funderingar kring min egen fascination för Obama. Eftersom folk ständgt påpekar för mig att den är lite knepig.

Och jag vet att han aldrig kommer kunna leva upp till mina förväntningar. Jag vet att han är en högerpolitiker. Jag vet allt det där. Men det är något med denna man. Något som är mer än bara retorik och spektakel. Jag tror det och jag tänker fortsätta tro det tills motsatsen bevisas.

Jag började följa Obama 2006, några månader innan han offentliggjorde sin kandidatur. Sedan har jag följt med och hoppats och trott, och jag fortsätter att göra det. Det handlar inte om att jag inbillar mig att USA under Obama skulle bli mitt förtrollade drömland, eller ens i närheten. Jag tror inte att han är vänster, det vore absurt att påstå. Så vad är det då hos Obama?

Jag har försökt formulera det här länge, utan att lyckas. Kanske för att jag inte riktigt vet själv. Det är behovet av något annat än Bush, förstås. Det är sättet han bedrivit kampanjen och de många nya väljare han nått ut till, helt klart. Det är retoriken, det måste jag erkänna. Men så är det något mer. Något som får mig att, aningen naivt kanske, hoppas på att Obama skulle kunna vara en början på ngt större och bättre. Något mer och bortom kapital och moralism. Kanske är det bästa sättet för mig att förklara vad det är som gör att jag diggar honom så hårt att hänvisa till hans reaktioner på den senaste politiska "skandalen" i USA. Sarah Palin (McCains vicekandidat) har en dotter som är 17 år och dessutom gravid. Obamas kommentar på det hela: "Det här är ingen som har med valet att göra."

Helt rätt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

I övrigt:
Har mitt inlägg om föräldraförsäkringen genererat en del reaktioner. Bloggen Bent, Lars Petter, Peter Karlberg och Mary är inte med på noterna medan Händelsehorisont, Sundesten Landin och Tjockalocka är mer med.

Jag ser också att Alexandra hittat bloggen som bär namnet Sossebloggen och som menar sig vara den första sossebloggen på nätet (vi vanliga sossar är tydligen inte tillräckligt mycket sossar). Jag måste skriva mer om det här vis senare tillfälle känner jag, men så länge instämmer jag i vad som Alexandra skriver.

Ekonomikommentarer tycker att själviskhet är barnsligt, och jag tycker att det var ett vackert konstaterande. Fridén rapporterar från ett nyvaket Rosenbad.

4 kommentarer:

nicklas eriksson sa...

Ja vad är det med honom? Det har jag undrat länge. Jag undrar också vad du anser om att svenska sossar stödjer ett parti som ligger mellan (fp) och (m) med svenska mått mätt istället för något av era tre (3!) systerpartier i samma international i USA?

Jag hade röstat på SPUSA även under min tid som partimedlem i (s), men de är i alla fall inte liberala.

S R Larson sa...

Hogerpolitiker?? Han vill hoja skatterna med 875 miljarder dollar och oka de offentliga utgifterna annu mer.

Catti Ullström sa...

Liberal är höger. Vore han i Sverige vore han solklar höger, o knappast sosse eller annat till vänster.

roberth sa...

Blir du ledsen då när din och medias gullgosse förlorar valet. Pinsamt att se hur folk i Sverige hyllar denna mediaprodukt!