söndag 21 september 2008

Röd tröja, någon?

Vi närmar oss nu det som av den burmesiska oppositionen döpts till Saffron Revolution Day. 26 september. Exakt ett år sedan militären i Burma började skjuta på munkarna och på folket. I nättidningen Irrawaddy (som nu återhämtat sig från juntans it-attack) frågar sig Min Lwin vart Burmas munkar är nu? Skrämda, fördrivna, fängslade och mördade.

Själv frågar jag mig vart politiken och stödet är nu. Om en vecka är det ett år sedan tusentals svenskar sprang runt i röda tröjor för att stötta Burmas folk. Det är ett år sedan jag höll tal inför drygt 3000 människor på Medborgarplatsen. Det är ett år sedan företrädare från samtliga av Riksdagens partier lovade att inte glömma Burma.

På fredag, på Saffron Revolution Day, klockan 17.00 kommer Burmaaktiva svenskar samlas på Sergels Torg. För att minnas och för att påminna. Vi räknar inte med att det stöd vi fick för ett år sedan finns kvar idag. Vi räknar inte med att partiledare dyker upp i år. Vi räknar inte med att bli tusentals, och är mer än nöjda om vi blir hundra. Ett år efter massakrerna sitter människorna vi alla stöttade förra året fängslade. Och vi bryr oss inte längre, det är old news. Det är inte så lite tragiskt.

Är jag bitter? Inte ens hälften så bitter som de burmeser som fortfarande väntar och hoppas på omvärldens stöd.

Kom på fredag, och gå med i facebook-eventet här!

Bloggat: Brandow,

Läs annat intressant om , , , , , ,

I övrigt:
Var jag förra veckan, den 11 september, på ett seminarium i Anna Lindhs minne. Temat var krisen i Makedonien 2001 och EU:s roll i konflikthantering. Ni kan läsa mitt referat ifrån ett tämligen spännande seminarium här. Fridén skriver riktigt klok om det borgerliga resonemanget kring ESF. Hartman skriver i sin tur om en mycket viktig frihetspjäs som visas under ESF i Malmö. Charlotte har varit på ESF, och levererar tips. På Ekonomikommentarer resoneras kring ekonomi utifrån diskussioner och rektioner under ESF. Anders Nilsson tycker att (s) måste hitta tillbaka till arbetarklassen. På s-buzz läser vi om bloggbävningseffekter. Jimmy tror att interna kritik är mer verksam än extern, och tycker att Sverige ska vara kva i EU. Alexandra har hittat exempel på socialliberal inom Fp (who would have thought?) och har dessutom tjuvlyssnat på Solnamoderaterna. Både Brandow (s) och Hallgren (c) kommenterar mitt inlägg om socialdemokrati, framtidens partipolitik och modern folkrörelse, och driver en viktig diskussion framåt.

5 kommentarer:

Charlotte Wiberg sa...

Röd tröja? Ja, varför inte.
Jag förstår verkligen din bitterhet. Men ge inte upp! (Det lär du förstås inte göra heller)

Jonas Thungren Lindbärg sa...

Och varför hålls alltid de här manifestationerna när jag inte är hemma.... nåja, med lite tur kan jag dyka upp. Annars får jag väl hålla tankarna på Burma i alla fall även om väl det knappast gör någon skillnad i sammanhanget..

Med det sagt så ville jag mest bara berömma dig för ditt engagemang. Och visst finns det folk som minns, även om det kan verka hopplöst tyst ibland..

Alexandra sa...

Lägg ut manifestationen som ett event på facebook.

Alexandra sa...

http://www.new.facebook.com/event.php?eid=26001619305&ref=share

Jag hittade den.

Catti Ullström sa...

ja, jag råkade ta bort dig från listan. det var asolut inte meningen, gå gärna med igen! :-)