tisdag 2 september 2008

Ung socialdemokrat = SSU Stockholm?

Fyra unga sossar från SSU Stockholm som har startat en blogg. Sossebloggen (internets första socialdemokratiska blogg). Jag hittade den först via Emilias blogg, och tänkte att det verkade vara ett bra initiativ. Sen läste jag texten. Det är nog fortfarande ett helt okej initiativ. Undantaget några små detaljer. De unga sossarna (som jag misstänker inte är särskilt mycket yngre än jag) skriver:
"Det finns många röster på internet idag som säger sig vara socialdemokratiska. Vissa av dem får väldigt stort genomslag trots att många som är aktiva inom det socialdemokratiska partiet aldrig har hört talas om dem."
Och jag antar att jag med hyfsat vällästa bloggar är en av dessa s-bloggare utan legitimitet men det spelar mindre roll. Det är inte det som gör att jag ställer mig frågande.

Först och främst kan vi kanske konstatera att socialdemokraterna är större än både SSU och, believe it or not, Stockholm. Sedan till det mest beklämande i texten. "trots att många som är aktiva inom det socialdemokratiska partiet aldrig hört talas om dem." Och?

Måste socialdemokrater som diskuterar i bloggosfären vara kända inom partiet för att få uttala sig? Måste jag och du "vara någon" för att våra röster ska spela roll? Är inte själva poängen med folkrörelseidealet just det motsatta?

Kanske har SSU-gänget skrivit som de gjort för att de vill provocera. Kanske vittnar det om en elitism inom arbetarrörelsen. Hur jag än vrider och vänder på det är det framförallt beklämande.

Låt oss vara uppriktiga och ärliga. Ung socialdemokrati är mer än det som ryms inom SSU Stockholms väggar. Sossebloggen är inte som de själva skriver den första sossebloggen. Därmed inte sagt att inte fler unga sossar, SSU:sre, S-studenter eller andra, är välkomna in i debatten. Därmed inte sagt att debatten skulle må bra av en öppen vänstervridning. Mer bloggar, mer debatt, mer bra. Så jag hälsar de riktiga sossarna som är riktigt unga välkomna.

Bloggat: Alexandra, politikerbloggen, Ledarbloggen, Bloggen Bent

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

I övrigt:
Har det dykt upp ett annat välommet s-inslag i bloggosfären. Bloggen S-buzz lanseras idag av initiativtagaren Johan Holmgren (den andra sossebloggen?). Gott så.

15 kommentarer:

Anna Ardin sa...

Gissar att jag också är en av de illegitima bloggarna som påstår sig vara sosse utan att känna SSU:arna i Stockholm, tillsammans med Margot Wallström och s-studenter och alla andra personer och grupper som påstår sig vara sossar helt utan att ha blivit dubbade.

Att känna tio riksdagsledamöter och både Ingvar Carlsson och Birgitta Dahl, men inte Joel Ensjö, Sanna Fransson, Emilia Bjuggren eller Anton Bergsmark som står bakom bloggen gör att du inte räknas. Så kriterierna de sätter upp för att bli accepterad är inte nådiga! Det verkar svårt att bli sosse över huvud taget och vårt parti är i så fall på väg att dö ut. Och det verkar ju lite dumt.

Jag antar att de inte menar att vara så uteslutande som det verkar, men jag tror att det finns ett allvarligt problem i deras syn på både bloggosfären och folkrörelsen, precis som du skriver!

Jimmy Block, SSU Kalmar sa...

Jag kan inte mer än beklaga att sossebloggen.se fått så mycket uppmärksamhet som den fått. Den första sossebloggen? Det måste finnas väldigt många! Din som exempel. Och borde inte min blogg klassas som sosseblogg, även om jag sällan skriver om sossarna? Dessa fyra individer uttrycker sina personligaåsikter i socialdemokratins namn...och jag står då verkligen inte bakom deras socialdemokrati, vad jag har lärt mig står socialdemokratin för allas lika värde och är en folkrörelse; där alla är viktiga! Nu tack vare dig får jag veta att de är stockholmare...jag kan inte rå för det, men jag får bara mer och mer fördomar mot stockholmare, och de bekräftas ofta. Vet de inte om att Sverige är större än Stockholm? Du verkar fatkiskt göra det! Jag som kommer från Kalmar, och snart ska flytta till Norrbotten, känner verkligen av "stockholmstänket" i politiken. Och det ska inte slå igenom så stort i SSU som ska stå upp för alla! Nu kanske jag använde dig som bollplank för att lufta mina tankar, hopaps det inte ska vara några problem. Jag skämms bara över att dessa fyra har fått medialuppmärksamhet, när de endast representerar sig själva, och inte socialdemokratin som de påstår.

Fredrik Jansson sa...

Herregud vad känsliga ni är! Dom råkar kalla sig den första sossebloggen och folk känner sig personligt kränkta. Spänn av. Jag tycker att det är ganska kul att det startas en blogg 2008 som säger att den är den första sossebloggen. Och det är nog så det ska tas. Fast jag känner å andra sidan några av de inblandade.

Catti Ullström sa...

Jimmy: Här får det bollas rätt fritt, det är lite av poängen. Sen måste jag poängtera att jag tycker att sossebloggssossarna har lika stor rätt som alla andra sossar att representera sin socialdemokrati och sin åsikter, oavsett om man alltid håller med eller ej. Det som stör mig är antydan i deras text om att inte alla andra har samma rätt.

Fredrik: Det har inte att göra med vem man känner och gillar eller inte gillar. Jag gillar den enda av sossebloggssossarna som jag träffat, men det hör liksom inte hit.

Om du nu läser det inlägg du kommenterar på s¨å märker du att jag inte bryr mig så mkt om just det, även om det är lite töntigt. Det jag tycker är problematiskt är den elitism som genomsyrar det de skriver, där man ska vara "nån" inom socialdemokratin för att verkligen vara s-bloggare. Det stör mig, och det borde störa andra.

Läs innan du kommenterar! :-)

//Catti

Anonym sa...

Tröttsam vänstersekterism är också farlig. Det var mer än annat sekterismen som gjorde att 68vänstern gick under. Det är ju tråkigt att se SSU vandra samma väg.

Anders C

Anonym sa...

Hur många medlemmar har sap totalt idag? Känner alla alla, eller? :P

giovani

Anonym sa...

Haha, läste lite ytterligare:

"Det är dags att riktiga socialdemokratiska värden som klasshat och manshat får mer utrymme på internet."

Skönt att se att klasshat är en socialdemokratisk värdering. S brukar ju annars förknippas med klassamarbetspolitken. Lite oroande för mig som man att vår nästa regering kommer hata män.

giovani

Catti Ullström sa...

anders: så sant, men nu kanske vi inte ska draq på för stora (eller säger man tunga) växlar.

giovani: nejdå... sap är fortfarande så stort att inte alla känner alla. ssu är dock inte direkt ngn massrörelse idag... ;-)

och angående hatretoriken så orkar jag inte ens kommentera den. vem ska hata vem och varför. tror iofs mest att de är ute efter att få ramaskrieffekter, och det i sig är ju tröttsamt.

//Catti

nicklas eriksson sa...

Antar att de får riktigt mycket sossesmisk nu. De blir säkert inkallade till förstisen på partidistriktet och får ångra sig inför denne, ta i hand, duktigt förnedrade, och så är allt bra igen.

Allt som rollpersonen i "Ondskan" får gå igenom minus det korporala straffet såklart.

Catti Ullström sa...

Nicklas: Kom igen nu, du brukar ju representera ngt så när konsekvent vänsterkritik. Du om nån borde ju störa dig på detta (eller är du ännu en av alldeles för många elitister som kallar sig vänster?).

Det de gör i sitt inlägg är ju tokelitistiskt (och därmed per definition anti-vänster). Eller tycker du att en progressiv vänsterorganisation ska bruka pricipen att man måste "vara nån" för att få yttra sig?

Och ingen kommer ju att spanka dem, det är ju det som ät SSU-toppar och de hackar på mer och/eller mindre maktlösa gräsrötter.

//Catti

Havsglimten sa...

Alla måste få yttra sig även vi medborgare men framtiden ser illa ut:(

Emilia Bjuggren sa...

Jag förstår att det var provocerade att sossebloggen i pressmeddelandet kallade sig den första socialdemokratiska bloggen, vi ville visa hur lätt det är att bli tagen på allvar för att man tar sig själv på för stort allvar. Själv hade jag ändå inte trott att så många skulle reagera så starkt, vilket kanske var naivt.

Personligen så hoppades jag kanske att personer som delar vår värdegrund skulle se det ironiska i det hela. Självklart vill vi inte angripa några av våra partikamrater som bidrar till att bredda debatten i rätt riktning.

Jag har själv tolkat vår text som en direkt känga mot de bloggare som alltid bara uttrycker klart liberala åsikter men ändå hävdar sig representera socialdemokraterna. Men texten lämnar ju stort utrymme för tolkningar.

Angående SSU-toppar så är det nog en missuppfattning. Vi kritiserar också att det är ett problem "vilka som får höras utåt", vi är själv gräsrötter och som t.ex. Catti också påpekat så är det ju ingen som vet vilka vi är, vilket är lite av vår ironi. Av de kommentarer jag läst från folk jag uppfattar som vettiga och som oftast brukar ha saklig kritik har jag förstått att vårt pressmeddelande av många inte tolkats som jag tolkade det så det borde kanske varit lite tydligare, men jag vet att alla vi som än så länge skriver på bloggen är starkt kritiska till herarkier och elitism.

Jag hoppas ändå att det som är huvudsyftet, att debattera politik och föra debatten åt vänster, kommer att överspegla det första pressmeddelandet

nicklas eriksson sa...

Vänsterkritik? Jag brukar representera en något sånär konsekvent kritik av sossarna, borgarna och deras medlöpare, reformismen, klassamarbetet och rasism.

Men jag har varit medlem tillräckligt länge för att veta hur det går till inom (s) när i synnerhet yngre medlemmar inte gör som partidistrikten tycker är riktigt bra, så kom inte med att "ingen kommer att smiska dem" till mig tack.

Det jag tycker att de gör är att visa på ett småtrotteristiskt vänsteroppositionstänk. Inget nytt inom vare sig (s) eller SSU, men jävligt välbehövligt inom ickevänsterpartiet (s). Dock vet jag inte ännu om just DEN HÄR bloggen kommer att vara välbehövlig ännu. Det ger sig. jag tror det var ett misstag av dem att ta med Anton Bergsmark, eftersom de borde ha insett att deras blogg endast skulle ha blivit föremål för snyftande moderater, folkpartister och politiskt korrekta sossar.

Plus givetvis den gamle orerande, sponsrade partibloggaren från Sverigedemokraterna, "Roberth Ström".

Smith sa...

Jag gillar inte ordet sosse. Sosse leder till sossifiering och en massa annat fjant. Socialdemokrat är mer slagkraft. Det är enligt min mening ett starkare ord. Jag vill påstå att sosse är negativt.

"jag är sosse och jag är stolt för det"

"Jag är socialdemokrat och jag är stolt för det"

Ser ni skillnaden?

Josef Boberg sa...

Hmmm... - Catti - I mitt mer än 67-årade livsperspektiv sett i vart fall - är partipolitik som att välja mellan pest och kolera - och alldeles oavsett ifall det är till vänster, i mitten eller till höger, tyvärr tyvärr...

Mer om det i sak här.

Wåra ”kära” MaktPyramid-MaktElitNissars partiPampsPolitik är åt hållet minst lika förryckt ”tokig” - som samma ”gossars” syn på kvinnor som sexuella varelser i kött är, tyvärr tyvärr...

Mer om det här i sak under punkten 6 här.