måndag 29 september 2008

Var det val i Vitryssland?

Igår var det val i Europas sista diktatur, Vitryssland. I ett Vitryssland som på en gång är väldigt nära och väldigt långt borta. Frågan är om det ens kan kallas val när valmöjligheterna inte finns, när oppositionella jagas och det fria ordet förbjuds? Jag ställer mig tvekande.

Läs min eftervalskrönika, Friare än väntat?, på den liberala utrikesbloggen Global Frihet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

I övrigt:
Rekommenderas för den Vitrysslandsintresserade just Hannes Perssons Global Frihet, Liberala Studenters Vitrysslandsblogg och Amanda Lövkvists Lindrig Huliganism.

1 kommentar:

Anonym sa...

Underligt nog rapporterar varken OSSE eller Ekot någonting om några siffror från vallokalsundersökningar, som annars kan ge en fingervisning om i vilken mån Lukasjenkos stödpartier har något verkligt stöd.

Du skriver: "Vi bör isolera regimen, men närma oss folket". Snöpligt nog så brukar "folket" i opinionsundersökningar snarare stödja Lukasjenko än Hramada (vitryska sossar) och andra västvänliga partier.

Kanske detta ändras i takt med att Lukasjenko genomför nyliberala reformer. Den senaste handlar om att avreglera priser, läste jag i Belarus Today.

OSSE skriver:

"State-funded BT dedicated 47 per cent of its political prime time news to the President, while it gave 18 and 11 per cent, respectively, to the government and the CEC.

Another state-funded broadcaster, BR, dedicated up to 93 per cent of its political news coverage to the authorities. Less than 3 per cent was provided to candidates. As for the tone of this coverage, it was overwhelmingly neutral or positive and this was also reflected on other channels monitored.

As for candidates on the whole, BT devoted 9 per cent of its coverage to them as a group. The channel was the only channel that frequently broadcast information criticizing the opposition.
In addition, negative remarks concerning the opposition were broadcast during the course of
the campaign and intensified over its last days; BT negatively portrayed opposition forces,
including individual candidates, in a discrediting manner".

Det låter annars som en beskrivning av den svenska "fria" pressen, förutom att den senare är storföretagskontrollerad och inte statskontrollerad...