onsdag 1 oktober 2008

Svampar, kunskapskällor, generaler och Jan Eliasson.

Igår var jag på SSK:s talarpub med Jan Eliasson. Han talade på temat "Sverige i världen - Världen i Sverige" och var som han varit varje gång jag lyssnat på honom fantastiskt bra. Politiskt och personligt, i en lagom blandning. Han talade om Sverige, om EU och om FN (och fyllde på med en mängd anekdoter). Jag tror att han talde i ungefär en timme, men vi hade nog kunnat sitta där och lyssna hela kvällen. Som svampar som bara sög in från en till synes outömlig kunskapskälla. Det var kort och gott väldigt häftigt, och enormt inspirerande.

Intressant att veta för alla Burmaister som jag vet läser den här bloggen är att Jan Eliasson faktiskt arbetat en del med Burma, och han berättade bland annat anekdoter från den tid då han för FN förhandlade med general Khin Nyunt (sedemera i husarrest) om att de rohyingas (muslimsk minoritet i Arakanstaten) som fördrivits till Bangladesh skulle få återvända till Burma.

Nåja. Jag känner att det här blev ett dagboksinlägg á la Carl Bildt, men så blir det ibland. Ikväll ska jag till Amnesty grupp 330 och prata om Burma. Jag kommer nog inte att inspirera som Jan Eliasson gjorde igår, men jag hoppas det ska bli intressanta diskussioner.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

I övrigt:
Skriver Björn förbaskat vettigt om fru Gårman (ett jämställdhetsprojekt 2008?) och Ilsemarie skriver om sjukförsäkringarna och det moderata dubbelspelet. Laakso vill liberalisera äkenskapslagen och Jonas Morian funderar på ifall inte regeringen borde få sparken. Och sist men inte minst, läs Hannes Persson Global Frihet om det vitryska valet.

Inga kommentarer: