lördagen den 11:e oktober 2008

Visst stöttar jag Sahlin

Nu myser högern. Stormandet i de socialdemokratiska leden den senaste veckan är något de längtat efter och högerpressen låter inte vänta. "Sahlin pallade inte" skriver SvD:s Gudmundsson. "Rosornas krig" kallas det i Expressen.

Och som på beställning kommer ett avslöjande (?) om att Nuder skriver en bok där han i sin tur avslöjar Sahlins (påstådda) maktfullkomlighet och hennes (påstått) fula spel. Ett avslöjande om ett avslöjande om ett påstående. Den borgerliga kvällspressen kan sina grejer.

Inte vet jag vad Nuder skriver. Jag bryr mig inte särledes. Socialdemokraterna är bättre med Östros på den plats Nuder fick lämna. Östros rockar, om ni frågar mig. Hur som helst hoppas jag att Nuders bok inte är så bitter och spekulativ som Expressen får den att verka. Oavsett det så tror jag att det här kommer att vara borgerlighetens strategi framöver.

De kommer att lägga en massa krut och energi på att underminera Sahlins auktoritet. Jag kan ju knappast klandra dem, det är kanske deras enda chans att vinna valet. De kommer att framställa det som att hon inte har vårt stöd, som att hon är ogillad och maktfullkomlig. De kommer att framställa det som att Sahlin inte ens kan hålla sitt eget parti i styr, hur ska hon kunna hålla Sverige i styr?

Skitsnack, är förstås vad det handlar om. Jag kan ogilla en hel massa som partitoppen gör men det gör inte att jag är mindre bakom dem. Att jag inte vill se (s) i regering med (mp) innebär på intet sätt att jag inte vill se Mona som s-ledare. Att jag kritiserar henne och partitoppens politik innebär inte att jag inte fortätter att stötta vårt val av partiledare. Och att hon backade angående (v)-frågan, att hon vågade göra det, gör bara att jag tycker att hon visar styrka som ledare. Så det så.

Jag är bara rädd att den sidan av saken inte kommer synas när ny högern förbereder sig för en attack. Och jag är lite rädd att vi ska spela dem i händerna.

Lite kommentarer ifrån den debatt som enligt Expressen är Rosornas krig all over again: Ingemar, Carina, Petter, Ahlkvist,

Läs annat intressant om , , , , , , ,

I övrigt:
Så är jag lite nyfiken på Nuders bok ändå. Kan det möjligen vara så att han själv framställs som riddaren som red på den vita hästen och bara ville partiets och folkets väl? Skämt åsido känns det alltid lite pinsamt när politiker hänger ut rivaler i böcker. Det känns lite uppenbart, eller är det bara jag som känner så?

Hoppas jag verkligen att Nuders påstådda påståenden om att hans kulle blivit erbjuden att syssla med utrikespolitik är hittepå. Det hade ju varit en inte särskilt konstruktiv idé. Milt sagt.

Ser jag att Jimmy funderar på att sluta blogga, vilket vore en dålig idé (om jag får säga nått) och att bloggen Ekonomikommentarer gjort en tidsresa.

13 kommentarer:

Martin Tunström sa...

Håller med, Mona har visat att han är bra ledare som är lyhörd och lyssnar på sina medlemmar. Att delar av de den borgerliga pressen sucktar efter ett gammalt auktoritärt ideal säger väl någonting om dem.

Anonym sa...

Det som har hänt nu är viktigt och det handlar inte om utgiftstak eller balans i budgetar för Vänsterpartiet har ju stött Socialdemokraterna tidigare utan att dessa meningsskiljaktigheter varit några problem.
Utan vad det här handlar om är vad för slags parti som socialdemokraterna ska vara och i den frågan så har Mona Sahlin lidit ett stort nederlag.
Socialdemokraterna är det största partiet så därför är det naturligt att det är också där som den största spännvidden av olika åsikter finns.
Viss finns det komponenter av smutskastning i det tidningarna skriver och visst finns det säkert sånt också i Nuders bok.
Men det handlar i första hand om politik. Många Socialdemokrater vill helt enkelt inte att S ska göra en ”New Labour” vilket ju innebar att Labour helt enkelt valde att acceptera huvuddelen av de reformer som Thatcher genomfört.
Att hänga av Vänsterpartiet har av många Socialdemokrater tolkats som att partiledningen velat föra politiken åt höger och det har man helt enkelt motsatt sig. Det är det som detta handlar om.
Förlorarna blev Mona Sahlin men även MP och vinnare blev Vänsterpartiet som kan sägas sitta på ett Socialdemokratiskt mandat i de fortsatta förhandlingarna
Lars-Olov

Catti Ullström sa...

Jojo, om du läst andra inlägg på den här bloggen så finner du snart att jag knappast motsätter mig det du skriver.

Anonym sa...

En intressant grej är att högern gillar att hacka ner på vänsterblocket för att det finns interna meningsmotsättningar. Min fråga är: är inte det en bra grej? Kan inte vara kul att vara oliktänkande i deras allians...

Daniel sa...

Det finns två skillnader mellan Nuder och Östros:

1) Dialekten
2) Frisyren

Anonym sa...

re: Anonym
Problemet med det du kallar "Vänsterblocket" är ju att det inte är ett Vänsterblock.
Av de tre partierna så är det ju bara V som är uttalat vänter (och dom har man ju försökt mobba ut ur blocket). Miljöpartiet är ju tvärt om dvs uttalat icke vänster. Företrädare för Mp missar ju aldrig en möjlighet att tala om för oss att dom inte är ett vänsterparti.
Och Socialdemokraterna är i vart fall enligt min mening numera ett mittenparti.
Lars-Olov

Catti Ullström sa...

anonym: Jo, visst kan det vara bra. Om det hanteras på rätt sätt.

daniel: Nu svär du i kyrkan. ;-)

Jag diggar verkligen Östros.

lars-olov: Jajaja, tröttsam diskussion att föra det där.

Daniel sa...

Catti:

Vad är det du gillar då - accenten eller håret? :)

För allvarligt talat finns mycket litet därutöver att hänga i julgranen.

jimpan sa...

Lars-Olov uttrycker i mycket något som jag känner inför samarbetet på vänstersidan. New Labour är nyckelordet. Många sossar upplever (med rätta?) att den stängda dörren för vänsterpartiet handlar om att s vill ha frihet att gå mot mitten. För mig som miljöpartist och vänstermänniska är det oroväckande av flera skäl: de gröna, som redan (med rätta?) uppfattas som ett mittenparti, associeras än mer med denna politik. Högersosseriet står för just den betong- och maktpolitik som grön ideologi handlar om att kritisera.

Som vänstermänniska tycker jag dessutom att det är trist med samling vid mitten. Personligen skulle jag önska att de gröna kunde gå mer åt vänster. Det är svårt när man samarbetar med en socialdemokrati som försöker gå åt höger.

PS. Klart att du får tycka det är en dålig idé av mig att lägga ned bloggandet. Kul att du tycker det är det. Jag får se var jag landar. DS.

Catti Ullström sa...

Daniel: Gillar håret, gillar dialekten. Men skämt åsido är han en av de å politiker som gör finanser hett - Han entusiasmerar.

Du skulle hört honom på 1a maj i Sthlm. Det blev många spontana hurrarop.

Jimpan: Jo, att mp är mitten och att ett avståndstagande från v innebär ett kliv mot mitten håller jag med om. Och jag gillar det inte.

Men om den debatten ska bli fruktsam måste den innehålla mer än just det konstaterandet.

//Catti

jimpan sa...

"Men om den debatten ska bli fruktsam måste den innehålla mer än just det konstaterandet."

Jag känner mig rätt uppgiven, för jag vet inte hur man gör debatten mer fruktsam. Vet du?

johannes sa...

@ catti/jimpan: Problemet kanske är den orimligt förenklade förståelsehorisont som vänster-höger-matrisen skapar. Man kan gå åt vänster eller höger eller ställa sig i mitten. Diskussion kanske skulle bli mer konstruktiv om man diskuterade politik istället för spatial positionering. Bara en tanke... :)

Catti Ullström sa...

Tack. Det där är nog ungefär vad jag ville sätta ord på.