onsdag 31 december 2008

Mitt 2008 i listformat

Det är mycket listor på bloggarna idag. Av klara skäl. Jag kan inte låta bli att göra min egen. Det är en halvtimme kvar innan jag ska försvinna bort på kalas och jag sitter och väntar ikläss en massa siden, spets och pärlor. Röd hatt, röd fjäderboa och väldigt rött läppstift. Såg de ut såhär på 20-talet? Nja, åtminstone de som dansade i Paris.

Hur som helst, här kommer året sammanfattat i min egen lista.

Jag minns:

  1. "Folkomröstningen" och cyklonen i Burma, vilka båda inträffade i maj medan jag befann mig längst den thai-burmesiska gränsen. Ofattbart, överdjävligt och hopplöst. Så kändes det.
  2. Resan till Litauen och mötena med den vitryska oppositionen där öppnade mina ögon för en del av Europa jag känner för lite.
  3. Obama, förstås. Och S-studenters lyckade valvaka som varade ända tills det var dags att gå till jobbet igen.
  4. Jag blev vald till koordinator för världens bästa utskott, Burmautskottet. Finns inget sjukare eller galnare gäng och det är fantastiskt kul att få vara med och förändra världen.
  5. FRA-debatten och den stora demonstrationen i juni. Det var häftigt och viktigt samtidigt som det var nedslående. Hur många unga förlorade tron på politiken i juni 2008?
  6. OS i Peking. Innan det satte igång diskuterades mänskliga rättigheter ivrigt. OS skulle vinga in Kina i fållan. Så fort spelen satte igång var allt vad människor heter bortglömt och Kina fick senast i SVT:s OS-krönika beröm för att OS var så välorganiserat. Det var det i Berlin också.
  7. Debatten kring Forum för Levande Historia, som tyvärr dog ut alldeles för snabbt. Jag anser fortfarande att FLH bör läggas ner, snarast.
  8. De brutala angreppen mot Gaza i februari och mars 2008. De glöms fort. Vi är kanske för vana. Det ligger något mycket märkligt i att vi kan vänja oss vid något dylikt. Jag tänker inte glömma.
  9. Jag läste Montecore och det var den bästa bok jag läst på mycket, mycket länge. Det gjorde nästan ont att läsa den, så bra var den. Jag avundas alla er som fortfarande kan läsa den för första gången.
  10. Min mycket kära och saknade före detta rumskompis Yin Yin Mon kom på besök till Sverige. Snö, politik och underbara vänner.

Inga kommentarer: