måndag 12 januari 2009

Det är verkligen nog nu

Det är nog nu, konstaterar Helle Klein i Aftonbladet idag. Det är svårt att göra annat än att hålla med. Vi kan inte, som människor och medmänniskor, låta staten Israel fortsätta sin terror gentemot det palestinska folket. Att försvara den är förnuftsvidrigt. Det är omänskligt.

Det är chockerande att så många som står högerut på den politiska skalan väljer att försvara den brutalitet som den israeliska regeringen uppvisar. Det borde inte vara en fråga om höger eller vänster. Det är en fråga om människor. Mänskliga rättigheter.

Hur kan ni välja att inte se?

Läs: Blogge Bloggelito, sossarna, Det progressiva USA, Esbati,

I övrigt:
Finns jag numer också på Twitter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer:

Per S. sa...

"Det borde inte vara en fråga om höger eller vänster.

Så sant. Så självklart. Men trots det...

Catti Ullström sa...

Det finns tack och lov undantag, jag önskar bara att de vore fler...

Matti sa...

Varför nämner du inget om Hamas terror? Israels attacker är en konsekvens av Hamas raketattacker mot israeliska städer.

Jag tycker inte på något sätt att det gick smidigt till när staten Israel bildades eller att gränsdragningen såsom den ser ut just nu är perfekt och jag är inte heller förtjust i hur vissa av de israeliska bosättarna tänker men: Hamas har skickat tusentals raketer mot Israel under de senaste åren och fortsätter att göra det även nu. De provocerade fram anfallet. De valde att skjuta raketer mot Israel istället för att försöka bygga upp det palestinska samhället. De valde våldets väg.

Catti Ullström sa...

För att Hamas terror (som jag fördömer) inte står i proportion till det som just nu sker i Gaza. Jag antar att du är medveten om att de flesta som lever i Gaza är barn. Som just nu dödas. På vilket sätt har det barn som fötts i Gaza valt våldets väg?

I nuläget orkar jag inte ens diskutera med personer som dig. Ert försvar av Israels enorma brott får mig att skämmas.

Bettan sa...

Tror inte att det handlar så mycket om höger eller vänster, utan på europas dåliga samvete för det som hände under andra världskriget. Man kan alltså sammanfatta det med: Det är synd om judarna så därför får de hållas. Problemet är att det var fruktansvärt för alla de judar som drabbades under andra världskriget, men det är inte synd om de judar som i dag bryter mot mänskliga rättigheter i Gaza.