torsdag 1 januari 2009

Och vinnaren är....

Nu är årets politiska blogg korad, och vinnaren är blev HAX (stort grattis). Det var precis som förra året en väntad vinnare. Ingen s-bloggare lyckades ta sig upp på topp tio i år, men Alliansfritt Sverige lyckades ta sig upp på en 12:e placering med 969 poäng. Grattis till alla som bloggar på Alliansfritt men framförallt till Björn Fridén som nu kan skryta med att vara Sveriges bästa sossebloggare. Jonas Morian (vinnare 2006) kom på 14:e plats och min egen blogg blev tredje bästa s-blogg på plats 19 med 581 poäng. Förra året fick jag 86 poäng, så jag får nog tillstå att jag är ganska nöjd. Ser också att Burmabloggen fick hela 207 poäng. Kul.

Integritetsbloggarna dominerar som väntat listan, och högern vinner över vänstern igen. Laakso gör en liten analys av vänsterbloggarnas misslyckande. Jag tror precis som Laakso att vänstern är mindre benägen att rösta. Kanske för att vi helt enkelt inte vill tro att den här typen av rangordningar spelar roll. Jag tror vi gör och har fel i det. Men många vänsterbloggar i toppen visar vi att det finns en vänsterdebatt på nätet, och vi lockar folk att delta. Nåväl. Nog om detta.

Jag tänker härma Mary, och skriva mina egna små kommentarer om listtoppen (1-20). Here we go:

_________________________________

I övrigt:
Är det ett nytt år. För ungefär ett år sedan skrev jag om den märkliga rapporteringen kring de attacker som just då dödade människor i Gaza. Så började 2008, så börjar 2009. Det är ledsamt. För ungefär två år sedan skrev jag mitt första blogginlägg på den här bloggen och gjorde därmed entré i bloggosfären. I det inlägget frågade jag mig själv varför jag skapat en blogg och bestämt mig för att blogga. Sedan svarade jag på min egen fråga såhär:
"Jag antar att jag skapat den for att kunna skriva om alla de saker jag ofta vill prata om men som ingen orkar lyssna pa"
Jag konstaterar att det fortfarande finns samma drivkraft bakom mitt bloggande.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer:

Eva Hillén Ahlström sa...

Många grattis till din fina placering och ett riktigt gott nytt bloggår utifrån samma koncept. Jag tycker om det du skriver och lyssnar gärna.

Eva

Catti Ullström sa...

Tack, tack. Och detsamma. :-)

//C

Björn Fridén sa...

Än så länge kan man ju inte skryta med att man är sosse, så att vara sossebloggare funkar liksom inte…

Catti Ullström sa...

Fast om man sitter i styrelsen för SSK så är man väl sosse. Och du är bloggare. Så du är rätt s-märkt, även om Alliansfritt Sverige inte är en sosseblogg.

Anonym sa...

Grattis till din fina placering, med så många röster! Inte illa! Instämmer dock i din frustration över att år 2009 startar med en ännu värre situation i Gaza än 2008.
Margaretha